I sommer åpner et helt nytt landskap basert på filmen «Frost» i Disney World i Florida.

Ekteparet Else Bigton og Phillip Odden har laget flere av gjenstandene som skal stilles ut i den norske paviljongen på området. Tirsdag ettermiddag besøkte de museet for å se etter flere aktuelle gjenstander, blant annet en lusefjøl fra 1850.

LES VÅR ANMELDELSE AV FILMEN HER

- Det er morsomt å kunne fortelle ny historie med gamle ting. Norge har en kultur man kan være stolt av, sier ekteparet, før konservator Terje Bratberg tar oss med ned i magasinet for å se på lusefjøla.

- De brukte den slik, sier Bratberg. Han bøyer seg fram og later som han kammer lus ut av den hvite manken og ned på fjøla.

- Og så drepte de dem med neglen. Man kunne også ta badstu for å bli kvitt djevlene. Det er ganske uappetittlig, sier han på perfekt trønderengelsk.

Inspirert av hjørneskap

Ifølge konservatoren stammer fjøla fra en gård sør i Trondheim og er fra cirka 1850.

- Museet fikk den fra en anonym giver i 1915. Lus var forbundet med skam, og ingen ville vedkjenne seg å ha en slik fjøl. Utover 1900-tallet var ikke lus et like stort problem, sier han.

Else Bigton og Phillip Odden har jobbet som treskjærere og møbelsnekkere i Wisconsin i USA i snart 40 år. Helt siden de møttes ved treskjærerlinja ved Hjerleid Videregående i Dovre på slutten av 70-tallet. Hun kommer fra Spjelkavik ved Ålesund, mens han har røtter i Gudbrandsdalen.

Da den første norske paviljongen i Disney World åpnet i 1988, var ekteparet to av fire som hadde ansvaret for all treskjæring. Og når den nå gjenåpner har de laget mange av møblene og gjenstandene som stilles ut.

- Jeg har blant annet laget tre hjørneskap etter modell fra et av skapene her på museet. Skapene skal stå i tre identiske meet and greet-rom for Elsa og Anna fra «Frost», sier Bigton.

12 mill. besøkende

Hun bygget skapene ut fra et foto tatt av Disneys utsendte, noe museet selv ikke var klar over før nylig.

Adresseavisen har tidligere skrevet om hvordan Detlistua, som ble bygd på Oppdal i 1817 og gjenreist på Sverresborg i 1924, gjenskapes i sin helhet som en del av den samme paviljongen.

Den norske paviljongen er en del av Epcot-senteret, en underavdeling av Disney World, som hvert år har besøk av tolv millioner mennesker. Det gjør den til den tredje største fornøyelsesparken i Nord-Amerika, og den sjette største i verden. Den største er selve Disney World, som har 52 millioner årlige besøkende.

Andre gjenstander ekteparet har laget er sleder, kubbestoler, hengeskap, prinsessestol og ølhøner, det vil si drikkekar formet som en høne.

Disney vil ha det autentisk

- Disney er veldig opptatt av at det skal være skikkelig håndverk, at det skal være ordentlig skjært og vakkert malt. Det betyr mye for dem at gjenstandene oppleves som mest mulig autentisk, sier Odden.

Noe av det de lager har de designet selv, andre ting er inspirert av kunsthåndverk de har sett i Trondheim, Lillehammer eller Telemark, forteller de.

Men hvorfor ønsker Disney å gjenskape en lusefjøl?

- Vi var selv overrasket over at de ville ha det. Disney ønsker en eksakt kopi, men det kan hende denne er litt stor. Vi får se hvordan vi løser det, sier Bigton.

I tillegg til møbelsnekring og treskjæring driver ekteparet med avling av norske fjordhester, og de arrangerer turer gjennom sitt eget selskap Odden Rural Life Tours. Derfor har de følge av et busslass med kunsthåndverk-interesserte amerikanere på Sverresborg.

- Det er en sterk interesse for norsk folkekunst blant norskamerikanere. Vi gjør det vi kan for å fremme tradisjonshåndverk både i Norge og USA, sier de to.

Konservator ved museet, Terje Bratberg, fortalte om lusefjøla og viste hvordan den ble brukt. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen