Serien om Bjørn Beltø, arkeolog og albino, har vært blant norsk krims største suksesser de siste årene.

Det er til å forstå, Egeland kan snekre sammen gode historier, og han kan skrive spennende. Undertegnede syntes imidlertid at hans forrige roman, «Lasaruseffekten,» var svak, men man stiller jo med et åpent sinn. Også når man bokanmelder i trøndersk sommervarme.

I «Codex» står de helt store spørsmål i sentrum. Bjørn Beltø kommer, sammen med to andre arkeologer, på sporet av Jesu tornekrone og en kodeks som kan rokke ved forståelsen av kristendommen, og ingen blir vel forbauset hvis man røper at ikke alle vil at eventuelle hemmeligheter rundt dette skal komme opp i dagen.

«Codex» er greit fortalt, og byr innimellom på både spenning og tempo. Egeland har denne gangen – heldigvis – strammet grepet, boka er ikke like pludrete som før og Beltøs hang til selvmedlidenhet er også noe dempet. Egeland benytter hyppige kapitelskifter, kanskje for hyppige – fortellingen kan innimellom bli vel heseblesende og oppstykket.

Men så var det Beltø og hans kvinner. Etter hvert møter han en mørk skjønnhet, som han ikke uventet faller pladask for, og da er vi i gang igjen. Undertegnede synes Egelands største styrke er å snekre sammen fengslende plott der han leker seg med gamle myter. Svakheten er imidlertid hans evner til å skildre kjærlighetens irrganger. Her blir han ofte platt, så også i denne romanen. Det blir rett og slett kjedelig, og tidvis er det putelitteratur, nærmest som å lese en samlivsspalte i den kulørte pressen. Ikke spesielt givende, heller ganske trettende og intetsigende. Det demper også framdriften, og potensielle spenningstopper.

«Codex» er bedre enn hans forrige roman, men ikke god nok. Vi vet han har mer inne.

Anmeldt av ØRJAN GREIFF JOHNSEN