«Mektig musikalsk modernitet», konkluderte Adresseavisens anmelder og ga terningkast seks da konsertmessen ble urframført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i juli.

Komponist Ståle Kleiberg frykter den foreslåtte skrotingen av knutepunktordningen vil gjøre det vanskelig å sette opp lignende konserter på festivaler i fremtiden.

– Et verk med disse dimensjonene krever at festivalene må kunne planlegge to, helst tre år frem i tid. Det er jeg ikke sikker på at alle forstår, sier Kleiberg.

Kulturminister Thorhild Widvey (H) sa til Adresseavisen i forrige uke at det er litt tilfeldig hvilke festivaler som er blitt knutepunkt.

«Mass for Modern Man» er en stort anlagt konsertmesse for kor, orkester og to solister med varighet på en time og et kvarter. Kleiberg brukte et drøyt år bare på komponeringsarbeidet. I tillegg kom planlegging, forberedende arbeid og innøving.

Mister handlingsrom

– Jeg vil tro politikerne og Kulturdepartementet ønsker at en festival som Olavsfestdagene kan produsere slike ting også i fremtiden, sier komponisten.

Bare Festspillene i Bergen og i Nord-Norge vil beholde sin direkte støtte over statsbudsjettet, når regjeringen nå foreslår å vrake knutepunktordningen. De øvrige knutepunktene overføres til behandling i Kulturrådet.

Vår kommentator mener kulturministeren øser milde kulturgaver over Vestlandet, mens Midt-Norge står utsatt tilbake etter forslaget til kulturbudsjett (Pluss-sak).

Selv om det fortsatt vil være mulig å søke om flerårig støtte, mener Kleiberg forslaget er en reduksjon av Olavsfestdagenes handlingsrom.

– Hvordan skal dette gjøres i praksis? Skal Kulturrådet gi tilsagn om for eksempel tre år og så legge til et år for hvert år som går? Hvis festivalen alltid skal kunne planlegge tre år frem, må man jo det. Hvis ikke reduseres planleggingshorisonten for hvert år, før man eventuelt kan søke om en ny treårsperiode, sier Kleiberg.

Hillestad: - Unik festival

Festspillene i Bergen og Nord-Norge beholder sine handlingsrom, og det vil være en stor fordel for dem, mener Kleiberg. Den fordelen burde også Olavsfestdagene ha hatt.

– Det har med festivalens ambisjoner, kvalitet og relevans å gjøre. Dagens festivalledelse har vist at den er i stand til å lage en festival hvor verdi- og livssynspørsmål står helt sentralt, ikke bare i det kirkelige programmet, men i så å si hvert eneste arrangement. Hvis festivalen skal kunne fortsette å gjøre det, må festivalledelsen gis anledning til å kunne planlegge på lang sikt.

Erik Hillestad, daglig leder for Kirkelig kulturverksted i Oslo, synes det er uforståelig at Olavsfestdagene ikke får beholde sin støtte over statsbudsjettet.

– Det er en unik festival med et helhetsperspektiv ingen andre har. Det er både en folkefest og et nav for kirkemusikk og ting som hører hjemme i katedralen. Som kirkelig institusjon og plateselskap har vi nytt godt av deres bidrag som partner og støtte til å utvikle nye ideer gjennom mange år, sier han.

Plate og tysk premiere

Hillestad mener noe av det unike med festivalen er at de har greid å realisere betydelige verk.

– «Veil of the Temple» var en unik satsing som ville vært umulig uten Olavsfestdagenes muskler. Å skrote knutepunktordningen er et forsøk på møte klagingen fra de mindre festivalene, når man heller burde styrke dem og i tillegg beholde det kraftfeltet som Olavsfestdagene representerer, sier Hillestad.

15. november har «Mass for Modern Man» tysk premiere i Münchner Dom. Det blir i en helt annen produksjon, med større kor og orkester, og med utelukkende tyske krefter, forteller Kleiberg.

Neste uke utgir komponisten sin nye kammermusikk-plate «Mezzotints», spilt av Marianne Thorsen og Bård Monsen på fiolin, Øivind Gimse på cello, Ole Wuttudal på bratsj og Jørgen Larsen på piano. Albumet er hans tredje på det renommerte plateselskapet 2L med primus motor Morten Lindberg.

Begge Kleibergs to forrige plater på 2L ble Grammy-nominert.

Erik Hillestad sier Olavsfestdagene har vært en viktig partner og støtte for Kirkelig Kulturverksted gjennom mange år. Han reagerer på festivalen ikke får beholde sin støtte over statsbudsjettet. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen