De tre foregående «Insidious»-filmene har spilt inn nærmere 400 millioner dollar. Den forrige og svakeste av dem ble regissert av manusforfatter og skuespiller Leigh Whannell. «The Last Key» byr på mer av det samme, i noe mer visuelt imponerende bildefortelling enn sist. Det gir så vidt en ekstra prikk på terningen, for Adam Robitels regi.

Onde ånder i mørk kjeller i et hjemsøkt hus, er relativt tradisjonell setting. Ved at ondskapens hus denne gang er barndomshjemmet til mediet, fru Rainier, blir filmen både en forløper og en fortsettelse i serien, med handling lagt til 1953 og 2010.

Filmen lykkes brukbart med å mane fram skrekk og gru, og er god på visuelle gufs, selv om den er enda dårligere enn skrekkfilmer flest til å forklare hvorfor så vel unge jenter som eldre damer tar turen ned i skumle, demoniske kjellere. Fjorårets norske skrekkfilm «Hjemsøkt» hadde bedre manus i beslektet historie, men effekter og regi ser adskillig mer påkostet ut her.

Amerikansk skrekk med en snart 75-årig kvinne i hovedrollen er litt originalt, men verken replikker eller spillet til Lin Shaye er særlig imponerende. Tilløp til humor i en slags Ghostbusters-variant med Shaye og hennes yngre, mannlige hjelpere trekker opp. Demon- og suksesshistorien er dessverre dårligere og mer klisjefull enn utmalingen av den.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av premiereaktuelle «Rett Vest»