- Tempo, Trondheim Calling og Song Expo er eksempler på vellykkede kulturnæringsaktører i Trondheim.

- Vi har også spillmiljøet og alt som kommer ut av det, det levende teknologimiljøet, med blant andre Technoport og Maker Fair, NTNU, samt flere festivaler innen musikk og film. Ikke bare vil disse miljøene kunne oppleve en stor blomstring om dette kontoret kommer til Trondheim, et nasjonalt kontor nært disse miljøene vil få mye kompetanse med stor overføringsverdi til resten av landet.

Det sier varaordfører i Trondheim kommune Hilde Opoku (MDG) og Per Olav Hopsø (Ap), leder av kulturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

I forslaget til statsbudsjett for 2017 foreslår Kulturdepartementet å flytte deler av virksomheten til Norsk kulturråd ut av Oslo.

Det nye nasjonale kontoret skal hete «Kreativt Norge» og vil få 11 ansatte som skal ha ansvaret for Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Kontoret skal også drive markedsarbeid rundt kunstproduksjoner og styrke kunst som kreativ næring.

Forvalter 300 mill. kr

Det er satt av 7 millioner kroner til å drifte kontoret, som til sammen skal forvalte 300 millioner. I dette inngår 10 millioner til regional bransjeutvikling og 7,5 millioner til tiltak innen kreativ næring.

Sammen med representanter fra Drammen, Bergen, Tromsø, Kristiansand, Oslo og Stavanger er Opoku og Hopsø i dag i Oslo for å overbevise kulturminister Linda Hofstad Helleland om å få kontoret til sin by. Statsråden har tidligere brukt uttrykket «audition» om presentasjonen.

- Trøndersk kulturnæring trenger gode ambassadører, ikke noen som er opptatt av politisk spill, mener Høyres Henrik Kierulf.

I går morges møttes Opoku og Hopsø for å finjustere argumentene foran den åtte minutter lange presentasjonen.

- Kulturministeren ønsker å se hva vi får til av kreativ næring i Trondheim. Vi har mange eksempler å vise til, med NTNU og miljøet rundt som et av våre viktigste fortrinn, sier Opoku, som er den som skal ha presentasjonen.

- Levende kulturnæring

Opoku vil blant annet trekke frem Østlandsforsknings rapport «Easier Said Than Done» fra 2015. Rapporten, som ble bestilt av Sør-Trøndelag fylkeskommune, fastslår blant annet at Trøndelag har en levende kulturnæring, og at spesielt filmnæringen i de senere år har hatt en betydelig vekst.

KRONIKK: Rock og pop i særklasse

- Flere statlige kulturinstitusjoner er blitt lagt til Bergen. I Trondheim har vi ingen. Det er ikke riktig at alt skal plasseres i Oslo eller Bergen, det må være en bevisst fordeling. Med det levende og sterke fagmiljøet vi har her, er Trondheim en naturlig plassering, sier Opoku.

- Vi har veldig gode argumenter hvorfor kontoret bør plasseres i Trondheim. Aktørene vi har snakket med trekker spesielt frem at det jobbes godt på tvers av de ulike bransjene. Kunnskap deles mellom film-, musikk- og spillmiljø. Så ut fra et objektivt utgangspunkt tror jeg sjansene er store. Men uavhengig av en slik audition er dette en avgjørelse som må tas gjennom en vurdering av flere kriterier, understreker Hopsø.

KOMMENTAR: Overraskende om et Norsk kulturrådskontor utenfor Oslo tar veien til Trondheim

Henter inn flere rapporter

Kulturminister Linda Hofstad Helleland sier til Aftenposten at departementet allerede har hentet inn flere ulike rapporter og utredninger på hva som gjøres av kreativ næring landet rundt.

- Vi har bedt de syv byene presentere hvilke ambisjoner de har for kreativ næring, hvordan de har jobbet sammen med bransjen, myndigheter og næringsliv. Og ikke minst hva de har tenkt å oppnå, sier statsråden til avisa.

Hopsø og Opoku understreker at ikke all kultur skal være næring; mye av kulturen har verdi i seg selv.

- Men der man har mulighet til å skape selvstendige arbeidsplasser på kultur, må man gjøre det. Det er viktig at vi står samlet i denne saken. Dette er arbeidsplasser vi trenger i Trondheim, sier Hopsø.

I invitasjonen til storbyene skriver kulturministeren at hun skal avgjøre lokalisering i slutten av november.