I 1994 startet Rolf Gustavus fra Hamburg plateselskapet Stickman Records. Formålet var å promotere Motorpsychos utgivelser i det europeiske markedet.

– Jeg hadde jobbet med Voices of Wonder (VoW) i et års tid. Da Motorpsycho forlot plateselskapet, spurte de om ikke jeg ville starte et nytt selskap for å fortsette samarbeidet og vennskapet. Vi startet en base slik at Motorpsycho kunne spre sitt budskap i resten av Europa, sier Gustavus.

Sammen med kona Jeanette bygde han opp et lite nettverk av internasjonale distributører, promotører og bookingagenter slik at bandet oftere kunne turnere utenfor Skandinavia. 20 år senere holder selskapet koken og gir fortsatt ut Motorpsycho internasjonalt.

Ble blåst av banen av Motorpsycho

Interessen for Motorpsycho oppsto plutselig og umiddelbart da han hørte en kassett-kopi av «Demon Box» på en musikkmesse i 1993. Siden har han vært en dedikert «psychonaut».

– Platen blåste meg av banen. Jeg kontaktet umiddelbart VoW og tilbydde europeisk distribusjon. Det var et av de magiske øyeblikkene som nesten får deg til å tro på skjebnen, sier Gustavus.

Han sier bandet er godt etablert i Tyskland og kontinentet, med med en særdeles loyal fanbase. Det skyldes at bandet stadig er i utvikling, tror han.

– Det finnes bare noen få band som kan holde det gående i 25 år uten å stagnere eller miste gnisten og ambisjonen om stadig å bli bedre. De turnerer hele tiden og fortsetter med å forbløffe sitt publikum. De er også et av få band som klarer å leve av musikken sin, noe som har blitt nærmest umulig.

Bransje i endring

Selv om Motorpsycho har vært førsteprioritet, har Stickman jobbet med et 20-talls andre band gjennom årene, som The Soundtrack Of Our Lives, Anekdoten og The Wedding Present. Nylig signerte de også Boston-bandet Elder.

– De er det første bandet vi har signert på evigheter, og et av de beste vi har hørt, foruten Motorpsycho. Vi skal gi ut albumet deres «Lore» i februar. Det er et par band til vi følger med, og vi føler oss like inspirerte nå som da vi startet, sier Gustavus.

Samtidig ser han at bransjen har endret seg dramatisk de siste årene. At de fleste indieselskapene har greid å overleve, skyldes solide nettverk og nedskalering, mener han.

– Som i alle aspekter av livet, det handler det om du må gjenoppfinne deg selv. Det er det som er utfordringen.

Spidergawd selger godt

Tyskeren har jobbet for ulike distributører, men de siste årene har Stickman Records vært en heltidsjobb. Det siste året har han også samarbeidet med trondheimsselskapet Crispin Glover Records, drevet av Torgeir Lund, og utgitt trondheimsband som Spidergawd, Sugarfoot og Black Moon Circle.

– Spidergawd har hatt en god start og selger godt med plater. Nå, med album nummer to like rundt hjørnet, merker vi at interessen for bandet er større. Det gjør det enklere å booke jobber. De er allerede bekreftet til Roadburn og skal turnere til våren med bandet Soup, som vi også liker veldig godt.

Han sier at å jobbe med Crispin Glover Records minner ham om den spiriten han selv hadde da han begynte å jobbe med norske band for mange år siden.

– Torgeir er lidenskapelig og legger ned masse hardt arbeid i utgivelsene, samtidig som det har punkens DIY-preg, noe som er helt nødvendig for å overleve som label. Vi er stolt over å få jobbe med ham, og så langt har vi ikke utgitt en CGR-plate som vi ikke har likt.

– Det er spesielt at et lite land som Norge kan ha så mange gode rockeband, sier han.

Til Trondheim Calling

Siste helgen i januar kommer Rolf Gustavus til Trondheim for å delta på Trondheim Calling. I tillegg til Q&A skal han fortelle om arbeidet med Motorpsycho.

Etter et halvt liv i bransjen, har han et og annet å lære bort.

– Kontinuitet og utholdenhet er nøkkelen. Og hardt arbeid, disiplin og at du er villig til å jobbe rævva av deg. Ikke kopier andre, gjør din egen ting. Vi har alltid trodd på full artistisk frihet, men vår erafring har gjort oss forsiktig i forhold til risiko, sier han.

Unge band i dag trenger å bygge sosiale nettverk og gjøre ting på DIY-måten, mener Gustavus.

– Sjansen for å bli signert av et stort selskap er minimal. Det er som å spille lotto. At man elsker musikk er grunn god nok for å spille i band. Men vær obs på bullshit-faktoren, og som de sier: don't quit your day job, sier Gustavus, som har vært i Trondheim flere ganger tidligere.

– Jeg elsker byen. I gamle dager bodde vi på Svartlamon og vi har mange gode minner om fine stunder med flotte folk. Oslo har aldri vært noe for meg. Jeg føler meg mer hjemme i Trondheim, takket være alle de bra menneskene jeg har møtt gjennom årene.

Debatt med Schreiner

På konferansedelen av Trondheim Calling blir det også paneldebatt i regi av Feminalen, der man blant annet skal diskutere årsaker til underrepresentasjonen av kvinner på festivalene og i musikkbransjen. Det blir debatt om sjanger og helårsarrangøren, med blant andre Knut Schreiner og Karen Sofie Sørensen fra Brak i panelet.

I tillegg blir det økonomikurs med fokus på økonomi og drift for artister. Og det blir «eksportskole», et kursopplegg i 10 moduler som har til hensikt å bygge sterkere aktører innen musikknæringen i hver enkelt region og nasjonalt.

Trondheim Calling arrangeres 29. til 31. januar.