Av de store, store skytespill-seriene som finnes er det strengt tatt bare «Call of Duty», «Battlefield» og «Halo» som er helt der oppe i toppsjiktet. Nederlandske Guerilla Games har i en årreke forsøkt å fått innpass i det gode selskap med sin Killzone-serie. Med dette fjerde kapitlet så lykkes de – nesten.

Alt handler om multiplayer når man skal snakke om skytespill. Og det er nettopp dette som har gjort de nevnte tre spillseriene til konger på haugen. Killzone har siden starten i 2004 tappert forsøkt å få innpass her, men har liksom manglet det lille ekstra som skal til for å bli udødeliggjort på de tusenvis av multiplayer-serverne som finnes i verden.

«Killzone: Shadow Fall» gjør mye riktig. Ikke minst på multiplayer-siden. Dette er unektelig det beste nederlenderne så langt har gjort. Et slags «Halo» uten de komiske elementene, om du vil. Men fortsatt mangler egenarten. Spillet ser knakende godt ut, multiplayer er både heftig og kjapp, singleplayer er OK. Men så var det den lille detaljen med egenart da. Som tidligere scorer også «Killzone: Shadow Fall» minuspoeng her. Kanskje neste gang?