Flere musikkarrangører møttes fredag til debatt om framtidens klubbscener i Trondheim.

- Det er klart det er et problem at det blir færre steder hvor mindre kjente musikere kan spille og opparbeide seg publikum, sier Ida Vie.

LES OGSÅ: Det går ikke å tjene penger på Blæst

Trenger mer publikum

Vie var bookingansvarlig ved utestedet Familien i flere år, før det i vår ble kjent at de hadde gått konkurs og måtte stenge. Etter at Brukbar/Blæst måtte stenge dørene av samme grunn har debatten om hvor unge lovende musikere skal spille i byen skapt sterkt engasjement.

Ida Vie ønsker å få flere yngre inn i arrangørmiljøet, men trekker fram rekruttering av publikum som noe av det viktigste for at Trondheim i framtiden skal kunne ha klubbscener som går rundt.

- Et problem er at det er veldig lave besøkstall på konserter med mer ukjente artister. Det kan virke som om de unge sparer opp penger til større ting som Pstereo og UKA, og dropper å gå ut og se på nye og spennende band. Kanskje de er flinkere enn før, at de sitter på studenthybelene sine og gjør lekser eller er ute og trener i stedet, smiler Vie.

LES OGSÅ: En viktig del av Trondheim erstattes med sirkus og ræl

Vil ha inn de unge

Musiker og festivalsjef for Trondheim Calling, Thomas Ryjord, er enig i at konsertkulturen har endret seg.

- At det er vanskeligere å få folk på konsert med ukjente band nå, er en trend vi ser i hele Europa. Jeg tror noe av løsningen kan være å lage konsepter som går igjen som folk vil dra på, samtidig som man legger til rette for at det blir en sosial ramme rundt det å gå på konsert.

Bård Flikke er sjef for Pstereofestivalen. Han mener at for å få fart på klubbscenene igjen må en ny generasjon få slippe til.

- Trondheim trenger nå unge og naive 20-åringer som har stå-på-vilje og som brenner for musikk. Hvis de starter opp noe så tror jeg det kan få ting til å skje, sier Bård Flikke, som legger til at han er glad for at han selv var naiv med tanke på arbeidsmengde da han var med å starte opp Blæst for 15 år siden..

LES OGSÅ: Jobber mot ny mellomstor rockescene i Trondheim

Støtte og konseptutvikling

Ida Vie mener at for at de små konsertscenene skal kunne gå rundt må kommunen være med å ta sin del av ansvaret.

- Jeg håper politikerne ser at klubbscenene er viktige for at fremtidens musikere skal kunne utvikle seg. Det satses mye på større kulturarrangement og festivaler, og det er kjempebra, men Trondheim må være en attraktiv kulturby hele året og ikke bare om sommeren, sier hun.

LES OGSÅ: Milliardær vil ha dansing på bordene på gamle Blæst

- Vi er bekymret

Nadia Warholm (18) fra Trondheim satser alt på å bli artist. Hun er bekymret for at flere av klubbscenene er lagt ned.

- Trondheim har så sinnsykt mange flinke, unge musikere og jeg syns det er trist at vi nå har færre plasser vi kan spille på. Jeg håper arrangørene kan satse litt mer på lokale artister, band og teknikere og ser at det er et stort potensiale her.

LES OGSÅ: Rådmannen utreder situasjonen for de små scenene i Trondheim

Ida Vie har jobbet på konsertscenen Familien i flere år. Hun håper at hun etter hvert kan være med å starte opp en ny scene, og ser for seg Østbyen som et godt alternativ. Foto: Mariann Dybdahl
Mona Krogstad, Nadia Warholm og Amanda Tenfjord er alle unge musikere. De ønsker å være med å arrangere konserter selv for å få mulighet til å spille og opparbeide seg et publikum. Foto: Emilie Rydning