– Felles for alle kanalene er at bruken øker. Facebook er fortsatt størst, men det er Snapchat og Instagram som vokser raskest, forteller Cecilie Staude. Hun er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på handelshøgskolen BI.

Staude forteller at veksten av de ulike sosiale mediene utfordrer de tradisjonelle markedsføringskanalene og endrer markedet for annonsørene.

– De ulike brukerne spesialiserer seg ofte på nisjer, noe som kan gjøre det lettere for annonsørene å nå ut med sine budskap på en effektiv måte. Plattformer som YouTube har blitt den nye TV-reklamen for den unge målgruppen.

- Skummelt å være så tilgjengelig

Utvider komfortsonen

En trend Staude har sett lenge er at brukerne deler mer og mer av seg selv.

– Mye av det vi har sett i sosiale medier er at brukerne deler personlige historier fra livene sine. Komfortsonen vår har blitt utvidet, og folk deler ting de ikke ville ha vært i nærheten av å dele før. Vi har nok blitt mer komfortable med å dele ulike hverdagsproblem.

Høyskolelektoren forteller at jo mer bruken av sosiale medier øker, jo mer deler vi. Verdien av sosiale medier som en markedsplass øker også med antall brukere.

Les også om Ida som bruker smarttelfonen til alt

Hvem lykkes?

Staude har også noen tanker om hva som skal til for å lykkes.

– Jeg tror det handler om å legge ut innhold som folk tenker er interessant å følge med på. Ofte handler dette om et nisje, men likevel ser vi at de mest populære bloggerne ofte skriver om det samme. Mange av dem skriver for eksempel om hverdagen sin.

Hun påpeker at hun ikke har en direkte oppskrift på hva som skal til for å lykkes, men at det handler om å gjøre noe ingen andre gjør.

– Jo flere brukere det blir, desto vanskeligere er det å skille seg ut i mengden. De som har blitt populære på YouTube har jo funnet noe som er unikt. Enten det er teatersminke, eller at de spiller et spesielt spill. Jeg tror dette er ekstra viktig på YouTube.

Artisten Fanny var også blogger