- Vi drikker forskjellig øl, forteller fem damer i sin beste alder. De er på festival for å hygge seg og smake flere sorte øl som de kanskje ikke har smakt før.
Fredag ettermiddag er det regn i lufta og tett med folk under teltdukene på skolegården til Katedralskolen i Trondheim. Under åpen himmel er det mer glissent og en viss fare for utvannet øl. Men ølsalget går så godt at enkelte bryggeri melder at de er tomme for enkelte ølsorter og må til bryggeriet for å hente nye forsyninger.
- Det er festlig med folk, stemningen og regnet, sier de fem damene Gerd Aakre, Doris Forbregd, Hallgjerd Vennevik, Karin Nygaard og Else Lium.
I Trøndelag er Matfestivalen like kjent som Audi
Smake mest mulig
De sitter under paraplyene sine og er i gang med sitt andre glass og dermed ølsort nummer to. Akkurat nå går det mest på rørosøl. Flere har også drukket pils fra Trondhjems bryggeri. Hallgjerd Vennevik har slått til med bringebærøl.
- Det smaker veldig godt, forteller hun.
- Litt syrlig.
For ordens skyld må journalisten legge til at på Bryggerifestivalen kjøper du ett lite glass som rommer en desiliter. Så er det lagt til rette for at du kan vaske glasset ditt mellom hver gang du kjøper nytt øl. Slik vil festivalen ha deg til å smake på flere sorter øl.
- Det er en smaksfestival, sier festivalsjef Åslaug Hennissen.
- Det er om å gjøre å smake mest mulig øl og kose seg med ølet. Folk sitter kanskje like lenge med en desiliter som de ville ha gjort med en halvliter.
Nå blir det øl å få i skolegården
Fra Torget til Katedralskolen
I år har hun vært ekstra spent fordi festivalen måtte flytte fra Torget til skolegården på Katedralskolen.
- Vi hadde aldri valgt å flytte festivalen hit viss vi ikke måtte, sier hun.
- Men vi er strålende fornøyd med å være her. Det var fantastisk å være på Torget, men her er det veldig god plass. Vi vil skape folkeliv, og det får vi til.
Mens skolegården på Katedralskolen er litt bortgjemt ellers i året, ligger den midt i folkelivet mellom Matfestivalen i Kongens gate og Munkegata og Olavsfestdagene i og rundt Nidarosdomen. I år teller de for første gang antall besøkende og ikke bare antall salg. Midt på dagen fredag hadde festivalen registrert omtrent 6000 besøkende. Det var før storinnrykket fredag kveld og lørdag.
Austmann og Rema er blitt bestevenner
Gikk tom for Rødskjegg
Festivalsjefen forteller at så langt er det bryggeriet Hogna som leder det uoffisielle mesterskapet i mest salg.
- Vi har solgt så godt at vi har godt tom for noen typer øl, sier Ola Raphaug med burgunderrød T-skjorte og rødt skjegg. Og selvsagt ble det tomt for ølsorten Rødskjegg som de måtte ha ekstraforsyninger av. Raphaug sier det er hyggelig å være på festival og ordne godt øl til folk.
- Det er topp stemning og massevis av folk, sier mannen med det røde skjegget fra Hogna.
Smaker, lukter og diskuterer
- På Bryggerifestivalen får vi smake unike ølsorter og kanskje finne en ny favoritt. Festivalen er tilrettelagt for å smake mye forskjellig, forteller Steffen Røyrvik, Svein Ove Undal, Andreas Hope, Christopher McDowell og Stig Viste. De lukter, smaker og diskutere og går systematisk til verks med øl i glasset, papirbrosjyre med alle ølsortene og en egen app. Slik holder de oversikten over hva de drikker, har drukket og skal drikke for å smake på mest mulig.
Adresseavisens opptelling av de ulike ølsortene i festivalbrosjyren stoppet på 195 i tillegg til mineralvann. Det er en litt for ambisiøs målsetting å smake på alt. Men de gjør sitt beste. For å smake på mest smaker de litt på hverandres øl og passer på å kjøpe en ny sort hver gang.
- Øl er en givende hobby
- Øl er godt og sosialt, sier de og kaller det for en hobby.
- Det er mye mer givende enn idrett, sier Stig Viste og legger til:
- Vi blir sinte når det går dårlig i fotball. det gjør vi ikke med øl.
Svein Ove Undal brygger også sitt eget øl.
- Jeg brygger det jeg har lyst på. Festivalen inspirerer til å prøve å brygge det jeg smaker her, sier han.