- Ikke har jeg sett stykket, og jeg har bare flyktig sett annonse og omtale i avisen, men jeg tenker umiddelbart at dette har da satiremagasinet Charlie Hebdo og Monty Python gjort så smart og i så lang tid at når noen nå lager en slik satire av juleevangeliet blir det fort pubertal etterplapring. Jeg gjesper. De kunne heller drive gjøn med Muhammed, da hadde de i alle fall fått motstand, sier sogneprest i den katolske kirke, Egil Mogstad. Han trekker på skuldrene av at Trøndelag Teater nå setter opp forestillingen «Juleevangeliet – the smash hit musikal», en satire i Monty Python-stil, iscenesatt av Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal.

Ufarlig gnål

- Jeg ler litt av dette, men det når ikke frem til meg og jeg gidder ikke bruke tid på noe det har blitt gnålet om ganske lenge. Derfor blir det heller ikke provoserende, sier Mogstad og tilføyer at han kan bli lei seg på vegne av andre som kan bli såret, folk som ikke er vant til en slik form for underholdning kan få seg litt av et sjokk. Det blir å sparke de som ligger nede, de som ikke kan forsvare seg. Det er ikke maktmennesker de går til angrep på, men folk med en genuin tro, sier sognepresten.

- Når går satirisk underholdning over til å bli blasfemi?

- Det er så forskjellig fra menneske til menneske hvordan vi reagerer på dette. Og å spotte Gud er omtrent som å spytte opp i lufta. Men de må passe seg, for det er et syltynt skille mellom det sublime og det vulgære, sier Mogstad.

Juleevangeliets sidehistorier

Bodil Slørdal er sogneprest i Nidaros domkirke og har gitt råd og veiledning til manusforfatterne Bones, Løseth og Havdal under skriveprosessen.

- Jeg har supplert litt og gitt manusforfatterne noen tips om sidehistoriene til juleevangeliet. Det er flere måter å fortelle fødselshistorien på, blant annet, sier Slørdal. Hun tror folk vil ha ulike oppfatninger av forestillingen.

- Jeg er ikke så bekymret for den religionskritiske siden av denne forestillingen. Ulike tolkninger er spennende, og kan få oss til å tenke. Det er viktig at vi er bevisste på kjønnsrollene og hvor annerledes dette var for 2000 år siden, sier Slørdal.

- Hvor går grensen før det blir blasfemi?

- Hvis kristne blir latterliggjort, at det harseleres med det å tro på Jesus, da har man passert en grense. Det handler om å ha respekt for hverandres tro. Men også der har folk ulike grenser. Jeg er ikke så redd for Gud og selve teksten. Jeg tenker at Gud tåler vår humor, men det er viktig å respektere at mennesker kan tro på noe, sier Slørdal og tilføyer.

Ulike oppfatninger

- Noen vil nok synes det er trist at juleevangeliet tulles med når vi har så flotte fortellinger. Det blir som at noen liker Monty Python-stilen, andre liker det ikke.

Tekstforfatter Morten Samdal står bak årsprogrammet til Trøndelag Teater og har laget annonseteksten enkelte har reagert på. Han synes det er uforståelig at noen provoseres av åpenbar parodi som i uttrykket «å bli smelt på tjukka av Gud».

- Det er mange måter å tro på, og jeg velger å tro at dersom Vårherre overhodet finnes, er han også utstyrt med en viss humoristisk sans. At noen humørløse mørkemenn prøver å kneble kunstens frihet når det gjelder religion er uansett ikke noe nytt, verken her hjemme eller ute i verden. Det er faktisk blitt så parodisk og humoristisk i seg selv at denne kritikken tar jeg med stor ro og ler hele veien til tekstbanken, sier Samdal.

I følge informasjonsrådgiver ved Trøndelag Teater, Sissel Grønlie, er forestillingen så godt som utsolgt.

«Juleevangeliet - the smash hit musical» som settes opp på Trøndelag Teater i november får kritikk for å mangle repsekt for religionen. F.v Henriette Marø i rollen som Jomfru Maria, mens Olve Løseth spiller engelen Gabriel. Foto: Kim Nygård
-Jeg tenker at Gud tåler vår humor, men det er viktig å respektere at mennesker kan tro på noe, sier Bodil Slørdal, sogneprest i Nidaros domkirke Foto: Adresseavisen