Holder det stikk, har han aldri sunget bedre enn han kommer til å gjøre under søndagens konsert i Rådssalen på Folkebiblioteket. Barytonen og Trondheimsgutten er foreløpig siste sanger ut i denne konsertserien Trondheims Sangere som har samlet fulle og begeistrede hus i Rådssalen i sommer.

- Dersom jeg bare kunne velge, vil sang helt klart bli yrket mitt. Men det er så mange faktorer som spiller inn, og jeg kontrollerer ikke alle selv. Det skal i alle fall ikke skorte hverken på entusiasme eller arbeidsvilje fra min side. Foreløpig er ambisjonen hver dag at jeg skal synge litt bedre i morgen enn jeg gjør i dag. Så får utviklingen av stemmen, og den nødvendige «flaksen» bestemme hva det blir til, sier Stein til Adresseavisen. For det er nå en gang slik at stemmen ikke avgjør alt. Det handler også om å synge de rette tingene på rett sted, til rett tid og for de rette personene.

- Vi kan ikke gjøre annet enn å benytte oss av de anledningene som dukker opp til å vise oss fram. Konsertserien Trondheims Sangere som pianisten Jon Lidal har startet er et kjempeflott tiltak, sier Skjervold. Med så mye ungt og fremadstormende sangtalent som byen og landsdelen har fostret, er det for øvrig klart at serien vil fortsette. Neste runde blir ved juletider.

Søndag har Skjervold og Lidal både Grieg og Ravel på programmet. Foruten «Den Bergtekne» og «Hjertets melodier» (tekst H.C. Andersen) byr konserten på Griegs tonesetting av fire dikt fra Bjørnsons «Fiskerjenten». Etter pause er det duket for Ravels «Histoires Naturelles».

- Er det egne følelser knyttet til det å synge solokonsert i Trondheim?

- Det er i grunnen ikke noe spesielt med det bortsett fra at Trondheim er hjemme, og at det trolig sitter litt flere kjente i salen enn ellers. Jeg gruer meg slett ikke. Jobben og fornøyelsen er minst den samme som om jeg skulle sunget andre steder.

Sangglede

Stein Skjervold har sunget stort sett hele livet. Han har ni-ti års fartstid som gutte- og voksenstemme i Nidarosdomens Guttekor, og han var sangelev ved Musikkskolens lørdagsskole. Stein tok også privattimer i sang i Trondheim parallelt med universitetsstudier i norsk og russisk. Senere har han studert sang i to år ved Griegakademiet i Bergen med Harald Bjørkøy som lærer. I høst tar han fatt på fjerdeåret ved Norges Musikkhøgskole i Oslo, hvor han studerer med Barbro Marklund og Håkan Hagegård.

- Hvor mye har bakgrunnen i Guttekoret betydd for deg?

- Nå er det å synge i kor og være solist to vidt forskjellige ting. Som solosanger har jeg en relativt kort historie. Guttekoret betyr enormt my for å fremme sanggleden, gi en innføring i musikkens flotte verden og bli kjent med egen stemme. Man kan knapt få bedre ballast noe annet sted. Sammen med det sosial fellesskapet er guttekoret en erfaring jeg ikke ville vært uten. Og uten koret ville jeg neppe ha sittet her og blitt intervjuet foran en solokonsert i dag, mener Stein.

Story-telling

- Det var møtet med Schuberts «Winterreise» som fikk meg til å satse på solist-veien, og fortsatt er jeg primært en romansesanger, selv om jeg både har vært innom opera og er i ferd med å bygge opp et repertoar innenfor samtidsmusikk, forteller Skjervold.

- Selv om ting selvfølgelig bør klinge så vakkert som mulig, dreier det å synge seg for meg ikke først og fremst om skjønnsang. Jeg ønsker å fortelle og formilde en historie. Sangen som storytelling fascinerer meg veldig. Da er romansen en kjempeutfordring. Du har fra to til fire-fem minutter å fortelle en historie og formilde en karakter på. I opera kan du ha to-tre timer til disposisjon, sier han.

Selv om han karakteriserer sin solisthistorie som kort, er det slett ingen førstereisgutt som synger i Rådssalen søndag. I løpet av studieårene har Skjervold holdt en rekke egne konserter. Han har blant annet sunget Hugo Wolfs «Italienisches Liederbuch», Schumanns Liederkreis-sykluser, Schuberts «Winterreise», og nå nylig «Die schöne Müllerin». Våren 1999 gjorde han rollen som Papageno ved Griegakademiets oppsetning av Mozarts Tryllefløyten. I fjor høst sang han hovedrollen i Musikkhøgskolens storoppsetning av Stephen Sondheims «Musical Company» . Skjervold har også hatt en rekke solistoppdrag i andre sammenhenger .

I floret av blomstrende ungt trøndersk sangtalent, byr barytonen Stein Skjervold på en bukett romanser i hjembyen søndag.