- Jeg vet hva mange av leserne dine vil tenke i utgangspunktet: «John Coltrane som helgen, med egen kirke? Æsj, humbug!»

Det sier ikonkunstner og prest i St John Coltrane Church, Mark Dukes, i forkant av at et nytt ikonbilde av John Coltrane blir vist i Vår Frue kirke under Olavsfestdagene. Festivalen byr på en spesialkonsert av «A Love Supreme» med Eirik Hegdahl i «Coltrane-rollen» på saksofon. Konserten vil også inneholde Coltranes komposisjon «Alabama», skrevet som svar på Ku Klux Klans bombeangrep mot en kirke i Birmingham, Alabama i 1963.

Mark Dukes tar med sin humbug-kommentar luven av våre motforestillinger før vi rekker reise dem i vår mailkorrespondanse i forkant av den spesielle konserten og utstillingen under Olavsfestdagene.

Dansende ikoner av frihetshelter

Årets festivaltema på Olavsfestdagene er Idol, avgudsdyrkelse, og få har tatt koblingen mellom moderne idoldyrkelse og kirkens helgener mer konkret enn Dukes. I tillegg til sitt virke i The Coltrane Church, har han også malt dansende ikoner av moderne svarte frihetshelter som Malcolm X og Martin Luther King, samt personligheter som Indira Gandhi og Albert Einstein til St Gregory Church i samme by.

- Også moderne mennesker har behov for idealer som kan inspirere dem, sier Olavsfestdagenes sjef Petter Myhr.

Coltranes musikk gir psykisk helbredelse

- Jeg har opplevd ikke-troende som sier at de aldri har opplevd så sterk nærhet til Gud som etter et besøk i Coltrane-kirken, sier Dukes.

- Mange har bevitnet at John Coltranes liv, musikk og tekster har brakt dem nærmere Gud og hjulpet dem til å erkjenne Guds karakter, som er «A Love Supreme». Vi har fått flere rapporter om psykisk helbredelsene etter at folk har lyttet til hans musikk, sier Dukes.

I Vår Frue kirke er det, i tillegg til Eirik Hegdal, Oscar Grönberg (piano), Michael Duck (bass), Tor Haugerud (trommer) og kammerkoret Aurum som fremfører konserten 31. juli, mens ikonene vil være utstilt i kirkerommet gjennom hele festivalen.

Spilte bønner til Gud

17. juli 1967 døde John Coltrane av kreft, 40 år gammel. I de siste årene ble musikken hans stadig mer preget av spiritualitet – alt han spilte var bønner til gud. Det gjelder ikke minst A Love Supreme, som mange regner som et av tidenes jazzalbum.

The John Coltrane Church oppsto i 1965, da Franzo og Marina King så John Coltrane Quartet på San Francisco's Jazz Workshop og fikk en felles visjon av den hellige ånd i øyeblikket Coltrane entret scenen. Kirken ble en naturlig del av det sterke motkulturelle miljøet i byen på 60-tallet og i 50 år har den kjempet mot menneskefiendtlig byutvikling og nabolagsrasisme, og for menneskeverd.

Tidlig på 90-tallet kom Dukes til San Francisco. Han søkte fordypning i livet, ville leve som en munk, samtidig som han hadde et ørlite håp om at noen ville fatte interesse for hans lite tidsmessige kunstneriske virke som ikonmaler. Han hadde ikke veldig stor tro på respons da han tuslet inn i kirkerommet, men responsen var overveldende.

Kom som kallet

- Du er akkurat den vi har ventet på, vi har lett etter en som kunne male ikoner av Coltrane, utbrøt ekteparet King. Siden har Dukes vært knyttet til kirken. Han må erkjenne at han på det tidspunktet ikke ante hvem John Coltrane var, han lyttet ikke på jazz. Men det begynte han raskt med. Han ble strekt grepet av inderligheten i musikken, og hans ikoner ble snart et visuelt kjennemerke på John Coltrane-kirken.

- Alle medier som laget reportasjer fra kirken brakte mine ikonbilder videre ut i verden. Jeg ble anerkjent som kunstner, sier snart 60 år gamle Dukes, som har jobbet med fordypning av sin tematikk i de 25 årene som har gått. Før Olavsfestdagene har han jobbet videre med en temaer som han er svært opptatt av.

Drap på svarte i 1963...

Det nye ikonet av John Coltrane, laget spesielt for Olavsfestdagene, er resultatet av en lang prosess. Musikkstykket «Alabama» handler om Ku Klux Klans drap på fire svarte jenter som ventet på skolebussen i 1963, denne historiske hendelsen kobles til det nye USA med Trump som president og mange tilbakeslag for borgerrettighetsbevegelsen.

...og i 2014

Alabama-bildet har sterkt slektskap med «The Ferguson Mother of God: Our Lady Against All Gun Violence» som var et bestillingsverk fra Trinity Episcopal Church i New Yorks Wall Street, der originalen står. Ikonet vil også få tydelig eksponering i Vår Frue Kirke under festivalen. Det viser en mørk jomfru Maria, som bærer på en afroamerikansk gutt rammet inn av et geværs kikkertsikte. Bildet ble skapt ut fra frustrasjon over manglende medieinteresse for de stadig hyppigere drapene på ubevæpnede svarte gutter, helt konkret det etter hvert mye omtalte drapet på Michael Brown av en hvit politimann 9. August 2014 i Ferguson. Det var da «Black lives matters»-bevegelsen startet.

- Jeg kunne ha snakket lenge om dette. Men det er jo billedkunstner jeg er, og jeg håper at du ved å studere ikonet med John Coltrane skapt for Olavsfestdagene, automatisk vil skjønne alt jeg kunne ha fortalt deg om John Coltrane-kirken og den sannheten den forvalter, sier Mark Dukes.

Dansende helgener: Mark Dukes har også malt et knippe alternative, og dansende, helgener, i St Gregory Church i San Francisco.
Vår frue: «The Ferguson Mother of God: Our Lady Against All Gun Violence» vil henge svært synlig i Vår frue kirke gjennom Olavsfestdagene. Foto: Oat_feelgood
laget spesielt til festivalen: Dette ikonet av John Coltrane henspiller på hans stykke «Alabama», skrevet etter en Ku Klux Klan-aksjon i 1963 - og som fremføres i Vår Frue kirke under Olavsfestdagene.