SUNSET OVERDRIVE

Xbox One

Aldersgrense: 16 år

«Sunset Overdrive» fra Insomniac Games ( «Ratchett & Clank», «Resistance») har etter utallige utsettelser og venting endelig kommet. En fullstendig crazy spillopplevelse som føles som en slags Twist-pose der hver bit smaker forskjellig. På overflaten handler det om å skyte på snåle monstre med enda snålere våpen. Men dykk litt dypere under overfalten og du finner et spill som minner mest om alt om Tony Hawk -spillene fra ti år tilbake.

Det er med stor forbauselse at jeg leser topp-score over hele linja fra spillanmelder verden rundt på «Sunset Overdrive». På den måten så føler jeg meg litt som kjerringa mot strømmen her. For spillet har nemlig ikke «klikket» helt for meg ennå. Dette til tross for mange titalls timer i selskap med mutantene og tenåringene i spillet. «Sunset Overdrive» tar humoren fra «Ratchett & Clank» og mikser det med frihetsfølelsen og parkour-akrobatikken i «InFamous». Resultatet vil garantert begeistre mange, men undertegnede fant humoren for pubertal, parkour-konseptet for ukonsekvent og historien fullstendig bare våsete. Men jeg er bare en gretten, gammel gubbe i et kritikerkorps der alle er av en helt annen oppfatning enn meg selv.

Misforstå meg riktig her. «Sunset Overdrive» har en overflod av sjarm og ideer så det holder. Problemet er bare at alle delen ikke passer helt sammen. Som skytespill er det hele for løst, som en «Tony Hawk» -klone så er det ikke responsivt nok ( i «Sunset Overdrive» så grinder du på alt fra telefonledninger til trikkespor) og som sandkassespill så byr ikke byen der det hele foregår på nok variasjon.

I likhet med det Wii U -eksklusive «The Wonderfull 101» så er «Sunset Overdrive» noe helt for seg selv, men i motsetning til nevnte Nintendo-spill så mangle «Sunset Overdrive» det lille ekstra.