Barneforstillingen «Garage» er et samarbeid mellom Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag. Forestillingen handler om maskiner, mekanikk, to menn og ei høne.

Nysgjerrige skrotnisser

- Vi presser oss til det ytterste, også rent fysisk, sier Gilles Berger som har utviklet konseptet sammen med Espen Dekko. I forestillingen møter vi Gilles Berger og Paal Viken Bakke, som spiller to skrotnisser med ustoppelig fascinasjon for maskin og meksom har resultert i to nominasjoner til Heddaprisen, i kategorien beste barneforestilling og beste scenografi.

Med Garage ønsker Cirka Teater å gi publikum en annen teaterestetikk enn det som ofte blir forbunnet med teater for barn. Garage er en forestilling hvor poesien ligger i det stygge og uslepne, ikke i det estetiske vakre og rene.

Åtte Heddapris-nominasjoner gikk til Trøndelag Teater

Også for voksne

- Dette er ingen typisk barneforestilling, men også voksenteater. Vi bruker 1,5 tonn stål på scenen, og har motorer som buldrer og bråker. Vi jobber seriøst og hardt, og har laget en kompromissløs scenografi, sier Berger.

- Hva betyr disse nominasjonene for dere?

- Jeg sier som Geir Børresen, disse prisene må bare vente, alle får dem til slutt, skøyer Berger.

Sekser på terningen

Forestillingen «Garage» fikk terningkast seks av Adresseavisens anmelder, som blant annet skrev dette:

Det skrives noe om en forestilling for barn fra ti år, men vær trygg: Det er ingen øvre aldersgrense for å more seg her. Gilles Berger jobber med fysisk teater, i tradisjonen til filmkunstnerne Charlie Chaplin og Bergers landsmann Jacques Tati. Men mens Chaplin og Tati presenterte relevante skråblikk mot masseproduksjon og masseproduksjon, og generelt den daværende vidunderlige nye verden, har Berger et vemodig blikk på en æra som nå er over. Berger føler seg ikke hjemme i vår digitale tidsalder, og skrur tannhjulene tilbake til en tid da maskinene var til å forstå og til å beherske for en nevenyttig kar.

I «Garage» er det ikke hver enkelt innretning som tar pusten av tilskuerne, det skjer etter hvert som ting baller på seg. To øyne er på langt nær nok når du prøver å få med deg alt som skjer mot slutten når maskinene på skrotnisseverkstedet samhandler på episk nivå.

To priser fra før

Cirka teater har allerede to Heddapriser, for beste barne- og ungdomsteater og beste audiovisuelle design for «Hundre hemmeligheter». Gilles Berger ble også nominert til Heddapris i kategorien beste visuelle design i 2011, for scenografien til «Blå jakt» på Den nasjonale scene i 2011.

Å reise på turné med 1,5 tonn stål gir utfordringer, men det har altså Cirka teater og Turnéteatret i Trøndelag gjort. Og i helga setter de Nyhavna i Trondheim på hodet, under Hendelser på Nyhavna, med forstillingene «Veien mellom huler og tårn» og «Garage» i Verkstedhallen, torsdag, fredag og lørdag. Og ikke minst Auksjonen - der Cirka Teater auksjonerer bort gamle skatter i en iscnesatt auksjon.

Les også: - Å stå på scenen igjen er rene ferietilværelsen