Foto: Fotograf Morten Henden Aamot

- Det er den vakreste, og sikkert også mest verdifulle boka i Norge. Det er flott at vi får vist den frem i Trondheim, sier redaktør i Bibelselskapet Petter Skippervold.

Skippervold er initiativtakeren til at boka blir stilt ut i Nidarosdomen fra 20. juli og ut Olavsfestdagene.

Boka er 26 cm høy, 17 cm bred, 8 cm tykk, og har bokstaver, initialer og tegninger i rødt, blått, rosa grått og bladgull. Hver illustrasjon, hver eneste bokstav er tegnet for hånd, et sted i Europa på 1200-tallet. Mest sannsynlig er den laget i nærheten av Paris. D latinske innskripsjonene på noen av sidene er et mysterium som forskere den dag i dag arbeider med. Boka ble første gang omtalt i Trondheim i 1383.

- Bibelen er en nasjonal skatt som burde være en del av landets identitet. Nå gjemmes den bort dypt i et magasin på Deichmanske bibliotek i Oslo. Jeg håper at å stille den ut i Trondheim kan være et ledd i å gjøre folk bevisst på at den eksisterer, sier Skippervold – som også håper at bibelen vil bli permanent stilt ut når Deichman flytter inn i mer tidsmessige lokaler i Bjørvika.

Sist vist i Trondheim i 1991

Klenodiet var sist i Trondheim i forbindelsen med signingen av kong Harald og dronning Sonja i 1991. Kongeparet hadde valgt å stille ut Aslak Bolts bibel og kronregaliene i landets gamle hovedstad for å symbolisere landets og kongedømmets historie.

I sommer skal bibelen brettes ut i en monter inne i katedralen. I tillegg blir det stilt ut foto av andre sider og detaljer i boka.

- Da kan folk igjen oppleve hvor vakker denne boka er, og hvor godt den er bevart, sier Skippervold.

Et Idol blant bøker

Boka stilles ut i forbindelse med reformasjons-jubileet, men Skippervold mener bibelen også passer godt i forbindelse med årets festivaltema «idol», for dette er et idol blant bøker.

- Den har en fantastisk innholdsrik historie, sier Skippervold, og drar paralleller til ringen i «Ringenes Herre». Aslak Bolts bibel er gjenstand som mange har ønsket seg; og at det har stadig oppstått stor dramatikk rundt dette begjæret.

Bolt «lurte til seg» boka

Aslak Bolt ble erkebiskop i Trondheim i 1428, men det var ikke Bolt som brakte boka til Trondheim. Bibelen er først nevnt i 1381, knyttet til korbror Ogmund Olavson som testamenterer den til kirken. Før Bolt kom til byen nesten 500 år etter hadde bibelen rukket å emigrere til København og komme tilbake til Trondheim. Han fattet straks interesse for bibelen, byttet den til seg mot to av sine egne medbrakte bøker – og skrev selv inn i bibelen at han rettemessig hadde ervervet den. Fra da av skulle den kalles Aslak Bolts bibel.

Funnet i veggen i 1710

Den ble i Trondheim også etter Bolts død i 1450, men så forsvant den på et tidspunkt på 1500, og var ansett som tapt, inntil den ble funnet inne i en vegg i Nidarosdomen i 1710. Permene var borte, ellers var skinnbibelen i oppsiktsvekkende god stand.

- Det er rimelig å anta at den ble murt inn i veggen på grunn av reformasjonen, eller det som i realiteten var danskenes røving av verdigjenstander i norske kirker, sier Skippervold.

Kjøpt på auksjon i 1778

Den skiftet etter det eier flere ganger, før den ble innkjøpt for 43 riksdaler på en auksjon i 1778 av Carl Deichman og ble en del av det mest betydningsfulle boksamling i Norge.

- Vi klarte å forhindre at den ble røvet til Danmark, og så havnet den i Oslo i stedet?

- He, he. Det viktigste er vel at denne nasjonalskatten er i Norge, sier Skippervold om boka som fortsatt bærer navnet Aslak Bolt skrev inn i den i 1428.

Bolts eget øl i Trondheim

Aslak Bolt er av mange oppfattet som den viktigste nordmann på 1400-tallet, og mest for sitt verdslige arbeid. Aslak Bolts jordebok, med beskrivelse av erkebispesetet økonomiske anliggender og innkrevinger, er en av de viktigste kilder til forståelsen av Norge i gjenreisingen etter Svartedøden.

Der går det blant annet frem at alle leilendinger til kirkens gods pliktes å årlig sette ti humlestenger, noe som igjen settes i forbindelse med påbud om ølbrygging. Det var dette som fikk E. C. Dahls bryggeri til å oppkalle et humlesterkt øl etter erkebispen, og kanskje er det naturlig at blir servering av Bolt IPA i forbindelse med utstillingen av bibelen i Trondheim?

Det ville ikke vært Skippervold imot, han er blitt en svoren fan av Bolt IPA.

Hva vi mistet med reformasjonen

- Vet du hvor bibelen er mest slitt, spør Skippervold. – Ikke der en kanskje skulle tro, ved de sentrale begivenhetene rundt jesu fødsel og død. Nei det er Salmenes bok, med sine bønner, lovprisninger og poetiske refleksjoner rundt sorg og glede. Det er et tankekors. Kanskje mistet vi også noe ved reformasjonen. Folket brukte kanskje kirken og bibelen mer aktivt i hverdagslivet før reformasjonen, som en samtalepartner om viktige beslutninger i livet.

- En tenker ellers mest at reformasjonen gjorde kristendommen mer tilgjengelig, også ved å endre kirkespråket fra latin til dansk?

- Ja, klart – men Aslak Bolts bibel kunne leses gjennom sine illustrasjoner, som dramatiserer og tydeliggjør innholdet også for dem som ikke kunne lese.

Det er mulig dere ikke har fått det med dere, men i 2017 er jeg tvangsinnlagt sammen med alle mine kolleger i Den norske kirke på et studieopphold i Martin Luthers skrifter.

Verdt mer enn 3 millioner

- Du sier at det er vakreste boka. Er det også den mest verdifulle?

- Det er det grunn til å tro. Det finnes bøker som er like fine som denne i verden, men ikke mange. Og ingen andre i Norge. Den er verdsatt til 3 millioner kroner, men den reelle verdien er nok mye høyere, sier Skippervold.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Klenodiet: Aslak Bolts bibel er full av snedige detaljer som ekspertene ikke har forsket seg ferdig på. Foto: Petter Skippervold
Tilbake til Trondheim: I sommer skal Bibelen som var i Trondheim fra 1300-tallet og frem til 1710 tilbake til landets gamle erkebispesete. Denne siden er fra Salmenes bok. Foto: Fotograf Morten Henden Aamot
Foto: Fotograf Morten Henden Aamot
Kommer tilbake til Trondheim: Den cirka 800 hundre år gamle skinnbibelen skal stilles ut i Nidarosdomen i sommer. Foto: Petter Skippervold