Filmpremierene helga før påske er ikke årets sterkeste filmbukett, men sett sammen repertoaret for øvrig er det mye bra å velge mellom på kino også denne helga. Av premierefilmene, gir Patrik Syversens «Det som en gang var» et av de bedre venninneportrettene i norsk film på en stund. Trøndelag Teaters Silje Storstein spiller mot Marte Germaine Christensen som to venninner i 30-årsalderen i Oslo, dagen og kvelden derpå ei fuktig natt på byen.

Nachspiel og Jesus

«Det som funker i «Det som en gang var» er noe norsk film sjelden får til: Stemning og spill mellom to hovedpersoner, med nyanser og ørsmå skift som lader stemning, i en film hvor det skjer ganske lite», het det i Adressas anmeldelse. Den mest påskete filmen av ukens premierer er «Rise» som ikke handler om norske fotballspillere, men om en viss oppstandelse i påsken for noen tusen år siden.

«Handlingen er satt til år 33 e. Kr. Den romerske offiseren Clavius får oppgaven med å spore opp det forsvunne liket til en nasareer som har dødd på korset. For om det er slik som nasareerens tilhengere sier, at han har gjenoppstått, vil det forstyrre den romerske orden på uoverskuelig vis. Clavius’ egen prosess flettes sammen med den velkjente historien om Jesu oppstandelse», skrev Marte Thingstad om Kevin Reynolds' film med Joseph Fiennes i hovedrollen.

Skuffende nyinnspilling

Den største premierefilmen denne uka er nok den amerikanske thrilleren «Secret in Their Eyes» av Billy Ray. Den er en nyinnspilling av argentinske «Hemmeligheten i deres øyne» som fikk Oscar for beste ikke-amerikanske film i 2010. Julia Roberts, Chiwetel Ejiofor og Nicole Kidman spiller hovedrollene i den nye versjonen. «Filmen formulerer et drama, noen dilemma og kvaler rundt forbrytelse og straff som viser seg mer komplekse enn i amerikanske filmer flest. «Secret In Their Eyes» burde vært en bedre film, men den er relativt severdig og overraskende interessant til å være skuffende middels», het det i vår anmeldelse.

Splatter og Malick

Påskas splatterfilm på kino er fra New Zealand, nærmere bestemt «Deathgasm» som fikk anmelder Jens Erik Vaaler til å gi en treer på terningen for en film som: «følger splatterfilmens sjangerkonvensjoner til punkt og prikke, men redder seg selv med glimt i øyet og en selvironisk tone». Samme karakter, men til en helt annen film, ble det for Terence Malicks «Knight Of Cups». «Dekadent pilegrimsferd i Los Angeles av stor filmkunstner på tomgang», var konklusjonen på vår anmeldelse av en film hvor «Christian Bale er gjennomgangsfigur med suksess og jetsettliv i Los Angeles, som en slags pilegrim i drømmeland».

God monsterfilm

Flere av de beste filmene på kino for tiden hadde premiere forrige helg. Det gjelder blant annet sci-fi-thrilleren «10 Cloverfield Lane». Filmen er ikke en ren oppfølger til 2008s massive «Cloverfield», mer en slags slektning. «På finurlig vis fortoner filmen seg som en slags blanding av den klaustrofobiske, kinoaktuelle, Oscar-belønte kidnappingsthrilleren «Room» og «The Walking Dead»-sjangeren, med deler av USA og menneskeheten ødelagt av monstersmitte», het det i vår anmeldelse.

To av årets beste amerikanske

Den ferske Oscar-vinneren for beste film, «Spotlight» kan anbefales sterkt. «Skakende amerikansk drama om presters misbruk av barn og kirkens forsøk på å dekke over», het det i vår anmeldelse. Minst like god er «Carol» som skildrer et kjærlighetsforhold mellom to kvinner i USA på 1950-tallet, med Cate Blanchett og Mara Rooney Mara i fabelaktige hovedroller. «Carol» er en utsøkt ladet film om tiltrekning, undertrykt begjær, søt kløe og sår svie. Så gjennomført godt og lekkert gjort, at det er vanskelig å finne svake punkt».

Utsøkt fra Georgia og Ungarn

Eminent film fra Georgia finner ikke ofte veien til norsk kino, men «Corn Island» er en slik en. Den utspiller seg i mektig natur i et område truet av krig. «Enkelt, effektiv og svært godt om en mann og hans barnebarn på ei øy i ei elv i utsatt område», het det i vår anmeldelse. Et europeisk storverk av en film som fortjent fikk Oscar for beste ikke-amerikanske film nylig, er ungarske «Sauls Sønn»: «Aldri har det vært laget en spillefilm som skildrer konsentrasjonsleiren Auschwitz så svimlende som i den fantastiske debutfilmen til László Nemes», het det i vår anmeldelse.

Rå Marvel og kidnapping

En av de beste superheltfilmene det siste året er «Deadpool». «Et kynisk, men effektivt adrenalinkick av en film», het det i vår femmer-anmeldelse til «den råeste Marvel-filmen så langt». Kidnappingsdramaet «Room» ga Oscar til Brie Larson for en «klaustrofobisk thriller og drama om innestengt liv og vanskelig vei ut».

Tre severdige komedier

Det er flere severdige komedier på kino for tiden. Coen-brødrenes «Hail, Caesar!» tar for seg filmbransjen på 50-tallet til: «Fornøyelig blikk på 50-tallets Hollywood. Stilsikkert og lekent gjort, best for filmelskere som er med på referanseleken». En severdig norsk komedie, laget av en trønder, og spilt inn rett over svenskegrensa er «Welcome To Norway». Rune Denstad Langlos asylsøkerkomedie «vinner på røslig varme i snøføyka», het det i vår anmeldelse. Den drøyeste, om ikke den beste komedien på kino er britiske «Grimsby» av Sacha Baron Cohen. «Scenen hvor brødrene gjemmer seg i en elefantvagina, før elefantsex, er så langt ut og over-the-top, at den vil bli stående. Humoren er gjennomgående mer lavt enn høyt, med vitsing om aids og kjønnsliv som ikke tyder på at Cohen har modnet med åra», het det i vår anmeldelse.

For de minste er «Kung Fu Panda 3» det nyeste tilbudet, mens slitere som «Alvin og gjengen: I farta» og «Zootropolis» er alternativ til norsk familiefilm som «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa», «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin» og «Gråtass – Gøy på landet».