SODDJAZZFESTIVALEN

Sterke klanger på Inderøy

INDERØY: Soddjazz-festivalen rullet i gang for alvor på Inderøy i går ettermiddag. Tre konserter utover kvelden ble en sterk opptakt til enda fyldigere program i helgen.

Saken oppdateres.

Etter åpningen i Nils Aas Kunstverksted onsdag, startet festivalen i samme lokaler i går. På veggene hang Ingri Egebergs tegninger og grafikk. Bildene hennes har titler som «Tilbedelse», «Tilgivelse», «Mitt og ditt» og «Fanget av strek». De er preget av enkel, svart strek på hvite, luftige flater og sto i sterk kontrast til bandet på scenen.

Duoen Vertex lager spontankomponert og improvisert musikk, og selv om de bare er to, kan de skape kraftige klangflater med en rekke farger fra noe bortimot svart støy til lyse fragmenter av melodi.

Plog på leire

Ved siden av Ingri Egeberg er Gunhild Vatn den andre festivalutstilleren i Kunstverkstedet. Hun kommer opprinnelig fra Inderøy og stiller blant annet ut skulpturer og gjenstander i porselen, tre og metall. Hun kommer opprinnelig fra Inderøy, og kanskje er det en forklaring på installasjonen «Dirt», som består av en plog med plastbeslag på en sirkel av leire. Inderøy er en jordbruks- og kulturkommune.

Selv om Vertex' musikk har et urbant preg der storbyens mange lyder kan være en av inspirasjonskildene, var Vatns mangfoldige verden likevel et passende apropos til det som skjedde på scenen.

Fri flyt og hjerteflimmer

Tor Haugerud på trommer, elektronikk og sampling og Petter Vågan på lap steelgitar, elektronikk og sampling, skaper en uvanlig klangverden som både kan flyte helt ut og pulsere som hjerteflimmer.

Vågan spiller et instrument som i jazzsammenheng er svært sjelden, og mens en lap steel i country-sammenheng kan nærme seg en såkalt Hawaii-gitar, får han helt andre lyder ut av den. Vågan banket, hamret og strøk og skrudde på en haug med effektbokser og elektronikk, mens Haugerud som vanlig fikk allsidig musikk ut av trommene uten å dunke for hardt.

Begge samplet seg selv og muligens hverandre og spilte opptakene i samspill med seg selv. Publikum fikk en beslektet musikalsk opplevelse da Audun Kleives Generator X gikk på scenen i Rødbrygga senere på kvelden.

Myke standardlåter

De som syntes Vertex og Kleives generator ble i tøffeste laget, kunne trøste seg med at kveldens siste konsert ble atskillig mykere og mer melidiøs. Rødbrygga var fullsatt da Nils Olav Johansen Kvartett gikk på scenen. Han startet med "Lush Life" og fortsatte med standardlåter fra sitt siste album, som faktisk er det første der han selv er frontfigur.

Gitaristen fra Bjugn har spilt i utallige ulike sammenhenger i mange år, og han har ofte markert seg som en utmerket vokalist. Det gjorde han også i Rødbrygga. Med Vigleik Storaas på piano, Mats Eilertsen på bass og Andreas Bye på trommer sto Johansen i spissen for eminente musikere som alle sammen bidro til at Soddjazz fikk større spennvidde enn det lå an til tidligere på kvelden. Variasjonen blir like stor i dagene som kommer. Friimprovisatørene i Supersilent og Kristin Asbjørnsen er blant dem som bidrar til mangfoldet.

 
        
            (Foto: LEIF ARNE HOLME)

  Foto: LEIF ARNE HOLME

På forsiden nå