Dommedag for kjedsomheten

Han har hørt og spilt mye musikk gjennom årene. Det har gitt bassisten Truls Waagø tro på at han har noe å tilføre som komponist.

Saken oppdateres.

I kveld urframfører fiolinisten Hans Petter Mæhle (bildet) og Trondheim Symfoniorkester Waagøs 1. fiolinkonsert. Den har tittelen «Latin Concert» og er et bestillingsverk i anledning Latinfestivalen i Trondheim. «Dommedag for kjedsomheten» er TSOs egen forhåndsbeskrivelse av kveldens konsert.

Hele registeret

- Verket er på en måte uttrykk for mitt forhold til Latin-Amerika, verdensdelens kultur og musikk og latinamerikanernes måte å se og forholde seg til tilværelsen på, forteller Waagø. - Fiolinkonserten spenner derfor over et mangfold av stemninger og følelser. Latinmusikk er mye følelser. Ingen annen sjanger har samme evne til å la det triste bli skikkelig trist og det glade tilsvarende happy.

Dessuten er den latinske musikken ikke redd for den gode melodien. Det er ikke Waagø heller.

- Jeg har lagt inn flere gode melodier og skjemmes slett ikke over det. Er det noe jeg savner både i dagens popmusikk og den europeiske samtidskunstmusikken, er det nettopp melodien. Alt er liksom bare rytme og klang, sier han.

- Vanskelig å spille, men flott å høre på. Et skikkelig publikumsstykke. Det rommer så mye. Jeg har i grunnen funnet alt, kanskje bortsett fra sex, sier solisten Hans Petter Mæhle. Han er frilanser, har tidligere vikariert som konsertmester i TSO, og er i innspurten på sin mastergrad i musikk ved Institutt for Musikk/NTNU.

Noe å si

Waagø er kjent som en av Trondheims mest fleksible musikere; kjent som bassist i såpass ulik sammenheng som symfoniorkesteret, Tango Concertino og Motorpsykkel. Truls har fortid som teatermusiker, men har jobbet fast i symfoniorkesteret siden 1987. Nå er han tilbake i TSO etter en sesongs permisjon som han har tilbrakt i Forsvarets Musikkorps. Sist høst studerte han komposisjon på musikkonservatoriet, for nå har han lyst til å skrive musikk. Ikke bare spille den.

- Jeg har alltid skrevet musikk. Bortsett fra noen småstykker for Tango Concertino og arrangement for TSO, har jeg stort sett holdt den for meg sjøl. Nå var liksom tiden kommet for å «gå ut med det», og se om ikke jeg også har noe å si, forteller Waagø.

Fiolinkonserten er det første skikkelig store verket. Han regner det som sin offentlige debut som komponist. Med fiolinisten Hans Petter Mæhle som solist, føler Waagø at debutstykket er lagt i de aller beste hender. Verket er fra første takt skredderskrevet for Mæhle.

Vanskelig showstykke

- Musikken er drittøff, for å si det sånn, sier Hans Petter entusiastisk. Han synes den funker kjempebra både virtuost og emosjonelt. Men det er et vanskelig stykke å spille, forteller han. Han slet skikkelig notene i starten, men for et par uker siden begynte ting å «klikke på plass». Prøvene med TSO denne uka har gått veldig bra.

- Husk, du ba om å få et vanskelig showstykke, presiserer Truls Waagø.

- Ok da. Men jeg tenkte kanskje at det skulle høres vanskeligere ut enn det i virkeligheten er. Nå er det nesten motsatt; jeg har fått mye mer enn jeg bestilte, ler Hans Petter. Han gleder seg til urframføringen, og synes det er fantastisk å få spille noe som publikum hører for aller første gang.

Fiolinkonserten har en spilletid på 25-30 minutter. Varigheten er litt avhengig av en spesiell sekvens. Verket krever en lang pianostreng spent opp rundt hele scenen. På pianostrengen henger en «tam-tam» (gong). Det hele er mikket opp og gir en ganske spacet lyd, noterer Waagø tilfreds. Han hadde riktignok ønsket seg en pianostreng på 20 meter, men måtte av praktiske årsaker nøye seg med 16. Det låter spennende allikevel.

I tillegg til Waagøs fiolinkonsert spiller TSO i kveld musikk av spanjolen de Falla. Hele konserten sendes også direkte på NRK P2 fra kl. 19.30

På forsiden nå