Vil rehabilitere blokkfløyta

Mange har et traumatisk og fordomsfullt forhold til blokkfløyte. Det blåser Ingeborg Christophersen (19) seriøst i. Tøff innstilling og stor musikalitet har allerede sikret henne Ungdommens Musikkmesterskap.

Saken oppdateres.



Den gjeve musikkprisen vant hun sammen med det store pianotalentet Julie Coucheron i fjor. Begge de to fremragende representantene for en ny generasjon av særdeles talentfulle musikere, spiller konsert under Olavsfestdagene tidlig i ettermiddag. ¿¿Konserten i Trondheim havner høyt på staslista mi, sier en sprudlende Ingeborg, glad også på blokkfløytas vegne. Både musikkprisen og slike konsertoppdrag bidrar til å heve blokkfløytas renommé som et seriøst og krevende instrument. ¿¿Det hender jeg føler at vi ikke blir tatt helt alvorlig. Men blokkfløyte er faktisk kjempevanskelig, forsikrer Ingeborg. Teknisk meget krevende, ikke minst å få dynamikk i musikken, forteller hun. Gjenoppstått Blokkfløyta knyttes gjerne først og fremst til middelalder, barokk og renessanse. Instrumentet gikk av moten og var så godt som «dødt» fra omkring 1750 og et stykke inn på 1900-tallet. Det betyr at også selve spilleteknikken faktisk måtte gjenoppdages, forteller Ingeborg. Hun tror instrumentets anseelse lider litt under at det ikke finnes noe musikk fra den romantiske og wienerklassiske perioden, mens for eksempel fiolinister og pianister kan fråtse i slik musikk som et bredt publikum liker. ¿¿Så er det til gjengjeld skrevet mye ny og spennende musikk for instrumentet, sier Ingeborg. På dagens konsert spiller hun et slikt verk, nemlig «Fragmente» av japaneren Makoto Shinohara. Flere norske samtidskomponister har også skrevet for blokkfløyte. Til Trondheim kommer blokkfløytefantomet med et helt arsenal av instrumenter i ulike tonehøyder. Det må til. Ennå har hun bare anskaffet omkring halvparten av fløytene hun egentlig trenger. Morgan er liksom blokkfløytenes stradivarius eller Rolls Royce. Ingeborg har noen slike til omkring 16¿000 kroner stykket. Morgan døde i en bilulykke for noen år tilbake. Mens han levde var det opp til 17 års ventetid på å få en eksklusiv fløyte fra mesterens hånd. Nå sørger en assistent for at det fortsatt kan selges fløyter i Morgans navn, basert på nøyaktige originaltegninger og mål. produksjonskapasiteten er økt, men etterspørselen er så stor at ventetiden allikevel er tre år, forteller Ingeborg. Dobbel master ¿¿Kan man livnære seg som profesjonell blokkfløytespiller? ¿¿Noen få musikere klarer det, men de aller fleste underviser gjerne ved siden av. Så lenge jeg slipper unna barneskolen, kan jeg gjerne undervise litt jeg, sier Ingeborg, men hun håper at framtida vil by på flest mulig konsertoppdrag. Interessen for tidligmusikk opplever en stadig eksplosiv vekst, og mye av denne musikken krever blokkfløyte. Til høsten starter Ingeborg uansett dobbelt(!) mastergradsstudium i Danmark. I stedet for å studere blokkfløyte med cembalo som biinstrument, sikter hun like godt på full eksamen på begge instrumenter. Det vil ta de nærmeste fem årene. Deretter kan det bli ytterligere to års soliststudium. På blokkfløyte. ¿¿Blokkfløyta er og blir hovedinstrumentet, forsikrer hun, selv om det kan være lettere å få oppdrag som cembalist. Fløyta har fulgt henne fra hun var fem år, og den svikter hun aldri. ¿¿Hva det blir til med karriere får vise seg. Jeg vet bare at jeg garantert skal drive med musikk og fløytespill, om jeg så ender opp med å sitte under et tre og spille for meg selv, ler Ingeborg.

Blokkfløytefantom: Ingeborg Christophersen sjekker instrument-arsenalet før dagens konsert under Olavsfestdagene hvor også stortalentet Julie Coucheron (piano) spiller.  Foto: OLE-EINAR ANDERSEN 

Blokkfløytefantom: Ingeborg Christophersen sjekker instrument-arsenalet før dagens konsert under Olavsfestdagene hvor også stortalentet Julie Coucheron (piano) spiller. Foto: OLE-EINAR ANDERSEN 

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå