Kampen fortsetter i melodiøs ramme

Proletarene Gatas Parlament er ute med sitt tredje offisielle album og spørsmålet er om de oppfyller kravene, eller forventningene, fra fansen. Svaret er ja.

Saken oppdateres.

Gatas Parlament viser seg å fremdeles ha samfunnsrelevans, etter å ha vært i hiphop-gamet siden «Autobahn til union», og det er ikke rent få år siden den ep-en kom. Den største forsen til Gatas er at de klarer å nå ut til mennesker som innehar et snev av empati for andre; individer som gjerne deler sigarettpakken sin uten å mukke. Dette er en forenklet forklaring på Gatas Parlaments konsept, naturligvis, men det er slikt en leser mellom linjene i vers om anti-imperialisme, konsumkritikk og krigshissere.

Den foregående «Fred, frihet og alt gratis» fra 2004 var en god utgivelse, for all del, men den manglet noe som vi heldigvis får i store mengder i «Kidsa har alltid rett» - en melodiøs ramme rundt et skarpt, samfunnskritisk tekstmateriale.

Et kjærkomment input i Gatas lydbilde er Supa Sayed, som for øvrig deltar på fire spor av tolv mulige - en flott, raspende, og ikke minst overbevisende kvinnelig vokal som gjør singelen «Counter Strike» til et deilig kutt. «Inkassodyret» gir en lyst til å være forsiktig med pengekonsumet, og «Du kan ikke lære faren din å pule» får en til å glise bredt, mens Tommy Tee-produserte «Hva er det som foregår» er et verdig avslutningsspor. To tomler opp for en dvd med videoer til samtlige spor på albumet (!) og gamle klassikere om igjen.

«Kidsa har alltid rett» er et resultat av 15 år med iherdig arbeid - det er stødig, musikalsk, og med de nye tilleggene rykker Gatas Parlament opp nok et hakk på kongerikets hiphop-hierarki.



HØYDEPUNKTER: «Counter Strike», «Hva er det som foregår» og «Inkassodyret»

 
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå