I en ny reiselivsundersøkelse som TNS Gallup har foretatt for Europeiske Reiseforsikring, fremkommer det at god mat og drikke betyr mest for alle aldersgrupper når man er på ferie eller planlegger ferie. 9 av 10 (89 %) legger mest vekt på dette. For personer over 60 år er tematurer, severdigheter og opplevelser omtrent like viktig (80 %).

Mat, drikke og severdigheter

- I undersøkelsen er det stor forskjell på prioriteringene avhengig av alder. Ungdom vil i tillegg til god mat og drikke ha sol og varme og lavpris, mens komfort og service vektlegges av andre aldersgrupper. Aldersgruppen over 60 år skiller seg klart ut ved at de er mest opptatt severdigheter, kultur og temareiser. Dette stemmer godt med vårt inntrykk, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Antarktisk, Nepal, Ecuador

- Vi opplever at personer over 60 år er en meget ressurssterk gruppe som ønsker opplevelsesreiser. Noen reiser til Antarktis for å se is og snø og Sydpolen, mens Kambodsja lokker de historieinteresserte. Vi har skadesaker som bekrefter dette bildet. Vi har skader på 60-åringen i Angola, 63-åringen i Ecuador, 66-åringen i Nepal, 70-åringen på Grønland, 75-åringen i Chile, 81-åringen i Kina, 82-åringen i Nord-Korea og 90-åringen i USA, sier Vennesland.

Flere tematurer i året

- Hovedtyngden av våre kunder er personer i 60-årene. De er opptatt av et tett og innholdsrikt faglig program, som spenner fra vanlige turistseverdigheter til mat- og vinkultur, naturopplevelser til konkrete kulturelle, historiske og politiske tema, sier Espen Nedland Hansen, daglig leder i Temareiser Fredrikstad AS.

Nedland Hansen er ikke overrasket over at personer over 60 år er dem som bruker mest penger på reise og opphold.

- 60-åringene er kulturelt og historisk interessert. De har en høy reiseaktivitet, og gjennomfører flere opplevelsesreiser i året. Flest foregår vår og høst. Det kan se ut som de fleste 60-åringene er i Norge i sommermånedene, og nyter sommer og sol på hjemmebane, sier Nedland Hansen.

Reiser mer med magen

Også Star Tour bekrefter trenden om at norske 60-åringer velger temareiser og at mat og drikke er viktig.

- Nordmenn reiser mye mer med magen og ganen enn tidligere, men i våre undersøkelser har alltid varme og sol kommet før mat og drikke. Vi ser at ønsket om opplevelsesferier har økt fra år til år, og at Oslo-folk er mest opptatt av dette, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Stor Tour.

At personer over 60 år er mer opptatt av opplevelser enn av sol og strender, stemmer med Star Tours erfaringer.

- Dagens norske 60-åringer vil suge til seg inntrykk og nyte livet. De bestiller aller helst en temareise. 95 % av dem som har bestilt en temareise, gjør det igjen. Spesielt aktive tematurer, sykkelturer og vandringsturer er populært, sier Lena Petersson i Star Tour.

Foto: Tore Sæther
60-åringer bruker mest penger på reise, og når man er ute på tur, er det god mat og drikke som betyr aller mest - ikke bare for 60+-generasjonen, viser en reiseundersøkelse foretatt på oppdrag av Europeiske Reiseforsikring. Foto: Tore Sæther