La det øse og pøse!

CD: Hadde alt regn vært som sangen og orgelimprovisasjonene på «Kom regn» ville jeg meldt flytting til Bergen sporenstreks!

Saken oppdateres.

«Nådens regn» er et av det kristelige Kanaans språks mange kjære uttrykk, ja, «strømmer send over oss ned». Det samme ønsket kan trygt gjelde Anne Lise Berntsens og Nils Henrik Asheims siste plate «Kom Regn». Det er bare å la det pøse ned. Både som vokal og instrumental tolkning av gamle norske salme/folketoner og som musikk (rett og slett) i og for vår tid er dette gåsehudfrydefullt bra!

Mange har i snart ni år ventet utålmodig på oppfølgeren til Berntsen/Asheims forrige plate «Engleskyts» som vakte velfortjent oppmerksomhet også internasjonalt. «Kom Regn» oppfyller forventningene, løfter arven med glans, utvikler og beriker den. Engleskytset er nå blitt til «englekyss», noe mer lavmælt og inderlig i uttrykket. Men tidvis heftig nok, bevares!

Denne gang tolker Berntsen salmene i kvedar-tradisjon. Jeg har begrenset kunnskap til å bedømme hennes prestasjoner som kveding, men det oppleves ekte, sterkt, personlig og som en stimulerende fornyelse av sjangeren. Fordi Berntsen tolker tekst slik få sangere (knapt noen her hjemme) gjør henne etter, får hvert spor sin egen, klare identitet.

Og om det kan sies slik i forbindelse med en salmeplate; Asheims orgelimprovisasjoner er djevelsk gode. Orgelet på denne plata er mindre enn det som ble brukt på Engleskyts, men har noen utrolige, glassaktige strykerstemmer som bidrar til et fascinerende lydbilde. Tøffest er passasjene hvor Asheim nærmest spiller på mekanikken i det gamle barokkorgelet. Det puster, knirker og smeller så rytmisk og kult at det nærmer seg «orgelrapping».

Høydepunkt: «Fryd dig du Christi brud», «Far Verden, far vel» og ikke minst sistesporet, «I Himmelen», som er så juicy og spicet at det ikke bare snakk om å flyte over av melk og honning. Berntsen og Asheim sper på med rom, lime og knust is, krydrer med tabasco, basilikum og hvitløk - og mikser en himmelsk drikk!

Anmeldt av OLE-EINAR ANDERSEN

På forsiden nå