Varmt og godt

Norsk saxdoldis dro til Nashville. Tilbake med flott debut mellom Ryan Adams og Bright Eyes.

Saken oppdateres.


De siste åra har Bendik Brænne bidratt til å få saksofon til å låte kult i norsk rock igjen, særlig sammen med Amund Maarud. Derfor er det noe av en overraskelse å møte 25-åringens solodebut, innspilt i Nashville, med blant annet Stones-blåser og forbilde Bobby Keys med på laget.

«How To Fake It In America» er omtrent så langt unna Kenny G vi kommer. Tvert i mot er det et varmt americana-album, en imponerende singer-songwriter-debut i enhver forstand.

«How To Fake It America» er ikke særlig original, men Brænne vinner på melodisk glød og en røst som kler materialet. Mest imponerende er den løse, varme grunnstemningen, som får sangene til å leve fint, men en slentrende puls sjelden for debutalbum. Blåserne stikker seg sjelden fram, men når de gjør det, som i «Orange St» låter det egenartet fint. Det er bare å merke seg navnet. Bendik Brænne har ganske sikkert laget et av årets bemerkelsesverdige norske debutalbum.

Høydepunkt: «Orange St»

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

 
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå