Bruker Twitter i nettannonser

I går lanserte Rogaland Teater en helt ny måte å annonsere på nett på: Twitter-feeder.

Saken oppdateres.

I stedet for en tradisjonell nettannonse har teateret begynt å legge tvitringene sine ut i annonsefeltet - alt som blir skrevet av informasjonsavdelingens ansatte, kommer inn i dette feltet: tvitringer, retweeter og svar på andres innlegg. Resultatet er et dynamisk felt som samspiller med publikum i stedet for tradisjonell enveiskommunikasjon. Dette er trolig en nyskapning innenfor nettannonsering i Norge.



- Blir dette vellykket, vil vi gjerne gjøre det samme med facebook-feed også, sier nettredaktør Øyvind Berekvam.



- Hvorfor har dere valgt denne strategien?



- Vi ser at våre tradisjonelle nettannonser generer lite trafikk. Folk er flinke til å sile vekk annonsestoffet, ser det ut som. Så vi prøver dette. Å bruke twitterfeed garanterer jo dynamikk - annonsen blir ny hver gang vi skriver på Twitter, den oppfordrer også til dialog og diskusjon med publikum, vi kan fylle opp med lenker til bilder, multimedia og andre nettsider - vi har rett og slett gitt oss selv en unik mulighet til å komme i direktekontakt med publikum.



- Vil dette påvirke måten dere tvitrer på - siden alt går inn i annonsen?



- Nei, vi har bestemt oss for å tvitre som vanlig.







Vanskelig å måle









Utfordringen blir ifølge Berekvam å måle trafikken, siden det ikke lenger vil fungere å måle antall klikk på annonsen.



- Men vi vil likevel merke det på trafikken i de sosiale mediene og lenkene vi legger ut i feeden, sier han.



Denne typen annonsering fordrer selvsagt at redaktørene av nettstedene som selger annonseplass, kan stole på at annonsørene er seriøse i tvitringene sine. Berekvam opplyser at dette er grundig diskutert mellom Rogaland Teater og Stavanger Aftenblad på forhånd.

 
På forsiden nå