Rom 313

Et hotellrom blir aldri det samme igjen - tør du gå inn?

Saken oppdateres.

Jeg får nøkkelkort, tar heisen opp og kommer inn på rom 313 – et rom som alle andre hotellrom. Det har dobbeltseng, tv, lenestol og bad. Alt er som det pleier. Eller?



Under Bastard-paraplyen har Heine Røsdal Avdal og Yukiko Shinozaki installert seg på Comfort Hotel i Krambugata. Publikum er redusert til én og én person.



Selv om jeg har forsøkt å forberede meg, blir jeg overrumplet og ler høyt. Dette rommet er nemlig ikke helt som alle andre rom. På TV’en ruller hotellets velkomsttekst. Jeg blir personlig ønsket velkommen, med påfølgende reklame for Comfort. Så skjer det noe på skjermen: En mann kommer inn i et rom nøyaktig likt mitt eget.



Djevelen ligger i detaljene. Idet jeg sjekket rommet da jeg kom inn – så jeg nøye nok etter?



Hva som videre skjer skal ikke avsløres her. Den boblende gleden ligger i å utforske og interagere. Og «forestillingen» er ulik for hver person som kommer inn i rommet. Et råd kan jeg like fullt komme med: Beveg deg.



De siste årene har den norske danseren Heine Røsdal Avdal forsket på hva teateret er. Ved tidligere visitter i Trondheim har han fått stoler til å danse og benkeradene til å snakke, bokstavelig talt. Radiosendere, småe hytalere og mikrofoner brukes til å vri det dagligdags ut i det absurde. Han samarbeider fortsatt med danseren Yukiko Shinozaki – og dessuten lydkunstneren Fabrice Moinet og tegneserieforfatteren Brynjar Bandlien.



Et hotellrom er en pussig blanding av noe svært privat og veldig delt. Mange har vært der får deg, mange skal komme etter deg. Og selve rommet gjør noe med deg – det bestemmer hvordan du skal bevege deg og plassere deg. «Field Works – Hotell» formidler dette på en utrolig munter, fin og boblende måte. Det pregløse rommet får etter hvert en aura av tid, folk, gurgling og mystikk.



 
 
På forsiden nå