12 åringen ønsker seg dataspill med 18-årsgrense til jul, hva gjør du da? «Call of Duty» er det mest populære spillet akkurat nå.

Det finnes ikke noe klart svar på om voldelige dataspill med 18 års grense kan være direkte skadelig for barn, og det finnes to leire – både blant fagfolk og blant foreldre.

Du har forskerne med psykologibakgrunn som ikke spiller selv og som baserer mye på den amerikanske forskeren Craig Andersen ved Iowa State University i USA. Han har gjort flere studier og funnet ut at voldelige dataspill fører til aggressive tanker og generelt økt aggressivitet, og mindre empati både over kort og lang tid.

Også har du den andre siden, ofte teknologer som spiller selv og som trekker frem episoder der det er utøvd vold og stiller spørsmål om hva som er høna og hva som er egget. Var de samme personene voldelige fra før? Denne gruppen ser på spill som en utelukkende positiv opplevelse.

- Det er fort at bildet blir unyansert, og at alt som har med spill å gjøre enten bare blir negativt eller bare positivt. Sannheten ligger kanskje midt i mellom, sier Alf Inge Wang som er førsteamanuensis ved institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU. Han har i flere år forsket på dataspill og mener at det er en grunn til at det er satt en aldersgrense.

Sterk realisme, men fortsatt «spill»

- Det er naivt å tro at spill ikke påvirker. Utviklingen innenfor dataspill har vært enorm med tanke på menneskelige, realistiske miljøer. Jo mer realistisk fremstillingen er, jo mer påvirker det oss. Derfor kan vi ikke knytte dagens spill mot studier som ble gjort for fem til ti år siden. Vi snakker om en helt annen «verden». I dag er vi over på en realisme som er snublende nær virkeligheten, og som nesten påvirker oss på samme måte som en form for opplæring. Forsvaret benytter enkelte dataspill i opplæringssammenheng, og det gjøres ikke uten at det har effekt. Men i hvor stor grad det påvirker negativt er umulig å si fordi det er utrolig mange faktorer som spiller inn. Det er målt at det har effekter, men det betyr ikke at en som spiller voldelige dataspill blir en drapsmann. Mengde og en viss balanse mellom spill og andre fritidsaktiviteter er uhyre viktig. Stikkordet er å begrense tidsbruken, sier Wang.

- Barn er forskjellige, og det varierer i hvilken grad de klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet, men de fleste greier dette helt utmerket. De fleste spillene viser en ren fantasiverden, i følge Wang.

Cowboy + + +

- Realismen i voldsbruken er langt sterkere i dag, men samtidig er jo voldelige dataspill en variant av å leke cowboy og indianer. Til alle tider har gutter lekt at de tar livet av hverandre, og voldelige dataspill er et guttefenomen. Det er svært få jenter som spiller «Call of Duty» (Cod), cowboyfaktoren slår nok inn her.

- Det minste foreldre bør gjøre er å sette seg inn i spillet selv. Jeg mener det er direkte uansvarlig å la barna spille uten at du vet hva det inneholder av voldsscener og språk. Det mange ikke tenker på er at flere spill er laget for voksne, med sex, vold og voksne menneskers språkbruk. Spill er ikke lenger bare et barn/ungdomsfenomen.

Våkn opp og følg med

- Den største faren er å forholde seg passivt til barnas spilling, og mange foreldre blir sjokkert når de faktisk ser hva barna spiller.

For grensene flytter seg hele tiden, derfor blir denne diskusjonen mer og mer aktuell, og mye viktigere enn for to år siden.

- I dag er First person shooter (FPS), som er den spillsjangeren «Call of Duty» hører hjemme i, svært populært. Og vi har allerede konsoller der dine bevegelser påvirker spillet. Det finnes ingen grenser for hva teknologien kan etterape og hvor nært spillet kan bli en drapssimulator.

Muligheten til å snakke sammen online gjennom mikrofon i et spill er også et dilemma. Her må foreldre være ekstra påpasselige. For mange foreldre er dette en helt ukjent verden fordi de ikke har vokst opp med en så avansert spillteknologi.

Hva er positivt med typiske skytespill?

- Du trener konsentrasjonsevne, taktikk og koordinasjon. Ofte ser vi at det er konkurransemennesker, ungdom som driver med idrett på fritiden, som spiller mest.

- Jeg spiller selv, og vil ikke advare generelt mot dataspill, men jeg ser mange farer ved at det gir sterke opplevelser. Foreldre må involvere seg mer.

- Sett grenser, vit hva spillet går ut på og spill sammen med barnet. Det verste er likegyldige foreldre, sier Wang

Og han er klokkeklar på at utfordringen blir større og større parallelt med den teknologisk utviklingen fremover. Det er kun et tidsspørsmål før du er synlig i spillet selv, den teknologien finnes allerede.