Middle-earth: Shadow of war

Xbox One / PS4 / Windows

Monolith Productions, studioet bak «Middle-Earth: Shadow of War» og forgjengeren «Middle-earth: Shadow of Mordor» har vært en av mine favoritt-utviklere helt siden milleniumsskiftet da de ga ut James Bond / 1960's spy thriller -parodien «No One Lives Forever». Ikke bare var dette en av de morsomste spillene jeg noensinne har spilt, men det var også en førsteklasses førstespersonskyter.

Monolith Production sementerte sitt ry som spillskapere i førstedivisjon med «F.E.A.R.» I 2005. Et skytespill som den dag i dag står som en av de aller beste i sin sjanger. Senere kom to spill i «Condemned» -serien ( buksevætende skumle), free-to-play -spillet «Gotham City Impostors» og nå sist deres egen tolkning av Tolkiens Midgard i «Middle-earth: Shadow of Mordor».

Sistnevnte ble en av de beste spillutgivelsene i 2014. En slags blanding av «Assassin's Creed», «Dark Souls» og «Destiny» satt til den mest ikoniske av alle fantasy-verdener. Og ingen ble vel overrasket da det ble klart at spillet skulle få en oppfølger.

Nå er den her og Monolith har gjort mange smarte valg her. For det første så har de beholdt alt som gjorde det første spillet i serien så vellykket. Og for det andre så har de kvittet seg med de mange detaljene som føltes...vel, litt tunge.

«Middle-earth: Shadow of war» er rundt regnet tre ganger så stort som forgjengeren. Du jakter fortsatt på orker og bygger din egen orke-hær basert på de bastionene du har klart å innta. Og spillet tar fortsatt i bruk de samme strømlinjeformede rollespill-elementene som forgjengeren - men med mer fokus.

Dette til tross, «Middle-earth: Shadow of war» er ikke et rollespill i tradisjonell forstand. Dette er pur tredjeperson-action. Nok en gang er det sammenligningen til «Assassin's Creed» -serien det er lettest å ty til. Men der alle kamphandlinger i UbiSofts serie ofte føles stiv og statisk så er det å ta sverdet fatt en fryd i «Middle-earth: Shadow of war».

Nå er ikke alt like bra med dette spillet. Og «Middle-earth: Shadow of war» er langt fra Monolith Productions beste produkt. Til det er det for pompøst. Og det hjelper heller ikke at du i bunn og grunn gjør det samme om og om igjen selv om både du og fiendene går opp i erfaringsnivå og våpnene og triksene du bruker øker i omfang. Spillet vile hatt godt av litt strammere redigering og færre likegyldige sideoppdrag. Men for all del, om du var en fan av det første spillet så kommer du til å elske «Middle-earth: Shadow of war». Jeg vet bare at Monolith Productions kan bedre. Og den kyniske og nesten ondskapsfulle bruken av «loot-crates» og pengetigging vedder jeg farsarven på at Warner Bros ( som står som utgiver) står bak og ikke spillutviklerne selv.