Helt. Super.

«inFamous» innfrir på alle punkter. Dette er bare helt elektrisk.

inFamous

PS3

Aldersgrense: 16 år

Sucker Punch Productions har i en årrekke vært en av Sonys sikreste kort når det gjelder å håve inn penger på Playstation 2 -spill. De tre spillene i serien om vaskebjørnen Sly Cooper har vært det nærmeste Sony har kommet den kvalitetssikringen som Nintendo har når de slipper nye spill om enten Mario eller Zelda. Kort sagt, Sucker Punch har levert varene. Protestene var derfor mange da det ble klart at utviklernes neste prosjekt ikke ville være et nytt spill om Sly, men derimot et helt nytt konsept om en katastrofal terroraksjon i en amerikansk storby. Et slags Grand Theft Auto med superhelter, om du vil.

Men «inFamous» har ikke blitt et nytt «Grand Theft Auto», ikke engang et nytt «Crackdown» ( som forøvrig er det mest nærliggende spillet å sammenligne med). For det som «inFamous» mest av alt ligner på er nemlig gode, gamle Sly Cooper.

Du spiller som Cole MacGrath, et sykkelbud som etter at en terrorbombe har rasert halve byen, oppdager at han har fått noe nye krefter. Cole har nemlig blitt et omvandrende batteri med evnene til å skyte elektrisitet fra fingertuppene.

Det er ved første øyekast lett å avskrive «inFamous» som nok et superhelt-spill, men etter en liten halv time i selskap med Cole forstår du raskt at en slik betegnelse blir for billig. «inFamous» har riktignok mange likhetstrekk med nevnte «Crackdown», men spillet har også noe annet i stort monn - nemlig sjarm.

«inFamous» presenterer deg for en amerikansk storby der du i utgangspunktet kan gå hvor du vil og gjøre hva du vil. De moralske valgene er også dine. Om du velger å zappe uskyldige mennesker med dine nyvunnede krefter så står det deg fritt til å gjøre det. Likeså kan du velge å hjelpe byens innbyggere ved å fungere som en omvandrende startkabel for hjertestans-pasienter. Velger du det siste så får du «gode» superkrefter, om du derimot går ned den «onde» veien så blir et strømspyttende monster.

Alt i «inFamous» er laget med den humoren og den hjertevarmen som det finnes så mye av i Sly Cooper -serien. Spillet blir derfor aldri like brutalt og «voksent» som «Crackdown». Det som kanskje imponerer mest i «inFamous» er Coles evne til å klatre oppover husvegger og fasader på samme måte som Spider-Man. Her kjenner du bokstavelig talt arven fra Sly Cooper i fingrene. Det hele foregår på en så sømløs og intuitiv måte at gamle Peter Parker blir en sinke i sammenligning.

Årets beste PS3-spill så langt, jepp det er «inFamous» det.

OPPTUR: Det å kunne stå på toppen av en skyskraper for så å bare...hoppe.

NEDTUR: Litt for mange «hente og bringe» -oppdrag.