Suveren i skyggeland

SPILL: Lommetyven Garret er tilbake. Og gjett om vi er glad for å se ham igjen!

Action-spill der hovedelementet ligger på å snike seg fram i skyggene har blitt umåtelig populære de siste årene. Vi nevner i fleng: Splinter Cell, Metal Gear Solid, Ghost Recon, Hitman og Rainbow Six. Men alle disse er en kortvokst tyv fra middelalderen en stor takk skyldig. For Garret var nemlig den første av alle disse snikerne. Og han er stadig den beste. Da PC-spillet Thief: The Dark Project kom i 1998 så representerte det noe helt nytt. Her gjaldt det ikke å være raskest med skyteren, men derimot å holde seg skjult i skyggene og unngå all form for konflikt. Resultatet var et spill med skyhøy hjertebankfaktor og mange våkenetter. To år senere kom Thief: The Metal Age som bød på mer av det samme før utviklerne i Looking Glass Studios gikk konkurs. Men heldigvis hadde utviklerne i Ion Storm vett nok til å kjøpe opp lisensen for serien, noe som vi nå kan høste fruktene av. Thief: Deadly Shadows benytter seg av nøyaktig den samme grafikk - og fysikkmotoren som Deus Ex: Invisible War. Men her kommer virkelig lys -og skygge effektene til sin rett. Garret lever i en fantasy-setting som ikke er langt unna Europa i middelalderen og forståelig nok er ikke natten akkurat preget av neonlys og hallogenpærer. Gjennom et titalls stadig vanskeligere oppdrag skal du bryte deg inn i katedraler, herskapshus, festninger og andre byggverk på jakt etter dokumenter og skatter. Og ved siden av et svært så fattigslig arsenal med våpen er det skyggene som er din beste venn. Thief: Deadly Shadows holder minst et like høyt hjertet-i-halsen nivå som de to forgjengerne. Og grafikkopplevelsen er intet mindre enn strålende. Du føler deg virkelig som en tyv der du lusker forbi intetanende vakter og soldater. Og om ikke opplevelsen av å forbli skjult er nok må du i tillegg gjennom et par brett som er noe av det skumleste noensinne sett i et slikt spill. Thief: Deadly Shadows er et av årets beste kjøp. Sånn er det bare. Tro meg. Opptur: Fantastisk bruk av lys og skygge Nedtur: Ikke for de utålmodige

Det eneste som trekker ned med Thief: Deadly Shadows er at de trønderske sommernettene rett og slett er for lyse til at du kan nyte spillet slik det var ment - nemlig i stummende mørke.