Skitt skinner også

«Need for Speed: Shift» er på langt nær så bra som hypen vil ha deg til å tro.

NEED FOR SPEED: SHIFT

Xbox 360 / PS3 / PC

Aldersgrense: 7 år

Akk, ja. En ny spill-høst og et nytt kapittel «Need for Speed» -sagaen. Er det noe som er like sikkert om at det regner i Trøndelag hver sommer så er det det faktum at EA kommer med et nytt spill i denne serien hver høst. Og greit nok det. De fleste spillene i NFS-serien har vist seg å være skikkelig gode racingspill av den litt overfladiske og glossy sorten. Ved et par anledninger har EA riktignok tatt et par sjanser ( «NFS: Porche Unleashed» i 2000 og «NFS: ProStreet» i 2007), men stort sett så har det gått i underholdende arkade-racere. Årets spill føyer seg forøvrig inn i kategorien «sjanser». «NFS: Shift» er en racing-simulator på lik linje som «Forza Motorsport» og «Gran Turismo». Rikignok med en smule lettere tilnærming enn disse to, men en simulator med trykk på «S» åkkesom.

Det som funker i årets utgave er fartsfølelsen. Her glefser «NFS: Shift» de to «Motorstorm» -spillene i hælene. Det går bokstavelig talt så det suser og herlig er det. Grafikken har fått den sedvanlige EA-glassuren ( m.a.o. det skinner så du får vondt i øynene), og alt ser så forbasket polert ut - selv skitt. Alle løp foregår på asfalt i enten kjente storbyer (London, Tokyo) eller på berømte baner (Brands Hatch).

I likhet med «Pro Street» fra 2007 så bremser dette spillet betraktelig. Noe av det som har gjort serien til en stor suksess har vært nettopp den arkade-aktige tilnærmingen til det meste. Her er det blodig alvor og i denne alvoren mister «NFS: Shift» mye av den sjarmen som gjorde «NFS: Underground» og «NFS: Carbon» til vinnere.

OPPTUR: Fort og gæli´

NEDTUR: «Forza» og «Gran Turismo» er så mye bedre.

Følg meg på Twitter: @FrodeSin