Den nye vinen

Hvert tredje til femte år så kommer det et spill som flytter grensene for hva som er mulig i spillverdenen. «Uncharted 2» er et slikt spill.

UNCHARTED 2: AMONG THIEVES

PS3

Aldersgrense: 16 år

Fy fela hvor deilig det er å være gamer akkurat nå. Midt oppe i årets travleste sesong så kommer altså Nathan Drake, etterkommer av ikke ukjente Sir Francis Drake, og flytter grensene minst tjue mil for hva som er mulig i et videspill. Eller videospill og videospill, fru Blom. «Uncharted 2» ligger så kloss opp til filmen i sitt språk at selv begrepet «videospill» blir for tynt her. «Uncharted 2» er en interaktiv opplevelse ulikt alt annet. De eneste to andre spillene det er mulig å sammenligne dette med er «Gears of War» og «Tomb Raider». Sistnevnte fordi også «Uncharted 2» dreier seg om arkeologi og jakten på forsvunnede skatter, «Gears of War» fordi spillmekanismene slekter på hverandre.

Men disse sammenligningene til tross, «Uncharted 2» lever sitt eget liv og innoverer alle triks i boka samtidig som det byr på det beste stemmeskuespillet, den beste historien, de mest hesblesende actionsekvensene og den flotteste grafikken i spillhistorien så langt. Ja, spillet er et mesterverk, en kommende mal for alt som vil lages herfra og fram mot neste syvmilssteg i denne stadig galopperende bransjen.

«Uncharted 2: Among Thieves» starter et par år etter der forgjengeren ( som forøvrig også var svært, svært bra) sluttet. Vi tar igjen Nathan Drake der han kjemper for livet i en situasjon som ville vært finalen i enhver Hollywood-film med Harrison Ford eller Nicholas Cage i hovedrollen. Og derfra så bare øker tempoet. Handlingen utspiller seg via hyppig bruk av flashbacks og velregisserte set pieces. Nathan Drake ( forøvrig ypperlig spilt av Nolan North fra «Six Feet Under») vikles inn i jakten på de 13 av Marco Polos skip som på mystisk vis bare forsvant under ferden hjem fra Kina i 1292. Marco Polo fortalte aldri omverdenen hva som hadde skjedd med både mannskap og skip og nettopp dette mysteriet danner bakgrunn for den røverhistorien som utspiller seg gjennom de 26 kapitlene som spillet er bygd over.

Det er nesten umulig å få rost «Uncharted 2» nok. Absolutt alt som utviklerne i Naughty Dog ( Jak & Daxter, Crash Bandicoot) har tatt i her har blitt til gull. Ikke minst gjelder dette den solide og avhengighetsskapende multiplayer-modusen. «Uncharted 2» sammen med andre ligger svært nær samme spillmodus hos «Gears of War 2». Men der det i «Gears» føles som å springe med et blylodd festet til foten ( noe som forøvrig er meningen) så er en omgang multiplay i «Uncharted» en langt kjappere og mer spenstig affære. De samme teamwork-mekanismene gjelder også her, men multiplayer i «Uncharted 2» er rett og slett mer moro. Jeg tror ikke jeg tar munnen for full om jeg sier at multiplayer i «Uncharted 2» vil bety det samme for Sony og PS3 som «Halo» har betydd for Microsoft og «Xbox.

Og tror du pinadø ikke at de har klart å snike inn et troverdig trekantdrama mellom Nathan og hans to kjærlighetsaffærer også. Makeløst.

Årets beste spill? Det kan du pille deg i nesa på.

OPPTUR: Hvorfor finnes det ikke syv prikker på terningen?