Storslått og magisk

Kanadiske Bioware har gjort det igjen. «Mass Effect 2» er en øyeblikkelig klassiker og sannsynligvis det viktigste stykket science fiction på svært mange år.

MASS EFFECT 2

Xbox 360

Aldersgrense: 18 år

Husker du den følelsen du fikk da du for første gang så en av imperiets stjernekryssere gli over det enorme kinolerretet på Sentrum Kino i 1977 da «Star Wars» hadde premiere i Trondheim? Kanskje er du for ung til å ha opplevd det, men den samme følelsen har nå blitt gjenskapt i «Mass Effect 2» når du får øye på det inter-galaktiske skipet «Normandie» en time ut i spillet og du forstår at du kan fly det hvor du vil i galaksen.

I et nøtteskall: «Mass Effect 2» er det mest storslåtte og imponerende romeventyret siden George Lucas lanserte den aller første filmen i «Star Wars» -sagaen.

Så hva er egentlig «Mass Effect 2»? Et rollespill? Et science fiction -eventyr? Et adrenalinpumpende actionspill? Alle disse tingene faktisk. Det eneste ankepunktet som på dette tidspunket kan rettes mot spillet er at du bør ha spilt eller ha kjennskap til det første i serien, for dette er en oppfølger på godt og vondt - mest godt heldigvis.

«Mass Effect 2» tar til der forgjengeren sluttet. Kommandør Shepard som ble slynget ut i rommet etter at skipet Normandie ble sprengt i fillebiter, våkner opp igjen i en sykehusseng et drøyt år senere. Han har blitt re-konstruert av en av de samme fraksjonene som han jaktet på i det første spillet. Herfra utvikler plottet seg fra den lineære opplevelsen i det første spillet til å bli en space opera av dimensjoner. Menneskeheten står foran total utryddelse og Shepard og hans mannskap på romskipet Normandie er vårt eneste håp.

Det høres kanskje klisjèfylt ut, men «Mass Effect 2» er alt annet enn det. Historien forandrer seg i forhold til de valg du tar i spillet ( dette er tross alt et rollespill i begrepets rette betydning), og jeg er overbevist om at du kan spille «Mass Effect 2» et dusin ganger og hver gang få en helt nye vending på hovedhistorien.

For første gang har Bioware også fjernet alt som kan minne om terningkast og klassisk rollespill-regelverk. «Mass Effect 2» står ikke det minste tilbake for spill som «Gears of War 2» og «Uncharted 2» når det gjelder å gi en fullstendig action-opplevelse. Men det som virkelig løfter «Mass Effect 2» opp fra alle de andre førsteklasses rollespillopplevelsene som Bioware har gitt oss de siste ti årene er det cinematiske innholdet. Aldri før har det vel laget et spill som har klart å tilegne seg filmens uttrykksmåte på en så tilfredsstillende måte. «Mass Effect 2» har med andre ord en historie som får deg til å sitte klistret til skjermen. En slags «Star Wars» for en ny generasjon, om du vil. Men langt mer intelligent laget og skrevet enn noe George Lucas selv har gjort i løpet av sin karriere.

Det kanskje aller mest imponerende ( men sjeldnest nevnte) aspektet ved spillet er selve settingen i «Mass Effect 2». Her får du bokstavelig talt en hel galakse å utforske etter eget ønske. Du kan riktignok ikke lande på alle planetene, men når det for første gang går opp for deg hvilken enorm spillverden du har tilgang til så skal det et svært så kynisk gamer-hjerte til for at ikke haka skal klaske i brystkassa i pur beundring. Du syntes kanskje at spill som «The Elder Scrolls IV: Oblivion», «Fallout 3» og «Dragon Age» har gitt deg store verdener å utforske? Glem det. «Mass Effect 2» er astronomisk - bokstavelig talt.

«Mass Effect 2» kommer til å dukke opp igjen på slutten av året. Da som prisvinner i kategorien «Årets Beste Spill». For så revolusjonerende bra er dette spillet. Helt sant. Kors på halsen.

OPPTUR: Utrolig, men sant. Et av tidenes aller beste videospill dette her.

NEDTUR: Kul umulig å finne noe å sette fingeren på her.