Ikke helt overbevisende

Syv år er gått siden forrige spill fra id Software. Er det derfor «Rage» føles litt sidrumpa?

RAGE

PC / Xbox 360 / PS3

Aldersgrense: 18 år

Misforstå meg korrekt her nå, folkens. «Rage» er på ingen måte et dårlig spill, det er heller ikke middelmådig i noen som helst forstand. Vurderte isolert så er faktisk «Rage» er strålende action-eventyr med flere eksplosjoner enn et kinesisk fyrverkeri på nyttårsaften. Men vi anmelder ikke spill utelukkende etter spillets kvaliteter i seg selv. I likhet med film, musikk og litteratur så må også spill sees både i en historisk og samtidig sammenheng. Underholdningsprodukter vurdere alltid om de er bedre eller verre enn andre produkter i samme sjanger. Og det er her «Rage» kommer bitte-litt til kort.

id Software er selve gudfedrene av skytespillsjangeren. «Doom», «Quake» og «Wolfenstein» er alle produkter av John Carmacks omgang med binære datastrømmer. Og resultatene er minst like legandariske som mannen selv. Nå er det riktignok lenge siden Carmack selv har vært aktivt deltakende i utvilingsprosessen hos id Software når det gjelder selve innholdet, men du verden hvor den mannen kan sine grafikkmotorer. «Rage» er en drøm som blir sann - visuelt sett altså. Ingen andre spill ser bedre ut enn dette hverken på PC eller på konsoll. Spiller har en konsekvent skjermoppdatering på 60 billedrammer i sekundet - noe som gjør at «Rage» i mye større grad enn alle andre spill «lever» på skjermen. Spillmessig faller spillet mellom flere stoler. To deler «Borderlands», en del «Fallout 3», en spiseskje «Mad Max Beyond Thunderdome» og en klype «Doom» tilsatt før oppkok. For der id Softwarse tidligere spill hadde en klar identitet så sliter «Rage» litt med selvfølelsen. Den heftige teknolgien til tross, spillet byr ikke på noe som helst som er «nytt». Noe vi nesten har lov til å kreve av id Software etter syv lange år. Multiplayer koker ned til noen kjappe race online. Ingen deathmatch i det hele tatt. Noe som er bemerkelsesverdig siden Carmack & Co. oppfant denne formen for online-spilling. Som sagt; «Rage» er ikke et dårlig spill, det er bare så overraskende at det ikke er bedre enn det faktisk er.

OPPTUR: Ser fantastisk ut, 60 FPS fullstendig uten kompromisser

NEDTUR: Slutter med et klynk og ikke et smell, ingen deathmatch.