Det neste store

Aldri hørt om «Skylanders»? Vel, har du gutter i alderen 8-14 år i huset, vil du bli tutet ørene fulle.

SKYLANDERS

PS3 / Wii / PC / Xbox 360 / 3DS

Aldersgrense: 7 år

Du har helt sikkert stiftet bekjentskap med fenomener som «Pokèmon», «Bakukgan» og «Lego Ninago». Kanskje husker du også merksnodigheter som «Tamagotchi», «Bionicle» eller «Beyblade» også. Vit da at «Skylanders» har potensiale til å bli større enn alle disse til sammen.

Du forstår, «Skylanders» er intet mindre enn en genistrek i skjæringspunktet mellom leketøy og videospill. Det beste av alt er at «Skylanders» framstår som som «ekte» og ikke bare et nytt markedsføringsavdelingen i Activision-Blizzard ( «Call of Duty», «World of Warcraft»). «Skylanders» er utviklet av noen innovative hoder i firmaet «Toys for Bob» og har allerede fra start enn ettertraktede X-faktoren som gjør at gutter i alderen 8 - 14 ( eller 8 - 80 for den saks skyld) øyeblikkelig forstår hva det handler om.

Så hva er da egentlig «Skylanders» for noe? Vel, det dreier seg i utgangspunktet om et videospill som i bunn og brunn benytter seg av de samme mekanismene som du finner i både «Diablo» og «World of Warcraft». En fargerik eventyrverden der du oppgraderer heltene dine, legger ut på nye oppdrag og bekjemper fæle superskurker. Men så har du selve rosinen i pølsa da ( eller det som ligger an til å bli lommeboka til mor og fars sitt største maretitt), nemlig heltene. Med i «Skylanders» -pakken så finner du en portal. Denne kobles til konsollen ved hjelp av en USB-pinne. Plasserer du en av dine skylander-figurer på portalen så dukker denne opp inne i spillet. Lyst til å bytte ut helten din? Ikke noe problem. Du fjerner bare Gill Grunt, Trigger Happy, Spyro eller hvem du nå spiller som med en annen og vips! så har du en annen helt i spillet. Disse heltene kan oppgradere med alskens fantasifulle hodeplagg ( jepp, ha sies f.eks. om en ambolt-hatt eller en fiskelue), nye krefter og hemmelige våpen. Spillet appelerer således til alle som har bare en bitteliten flik av samlermani i seg og nye hemmeligheter venter bak neste sving. Når du kjøpet spillet får du med tre karakatere, med mulighet til å kjøpe til ytterligere 29 andre i spill -eller leketøysbutikken. Skal du kjøpe alle så koster det deg farsarven og gebisset til gamle tante Anna, men det er fult mulig å runde spillet med bare de tre første karakterne ( noe junior neppe er enig i - bare vent ).

Men dette tilsynelatende kyniske markedsføringsstuntet til tross, «Skylanders» er et strålende spill. Undertegnede befinner seg laaaangt unna målgruppen i alder ( jeg husker da Baccara var det heiteste på hitlistene, sjekk wikipedia du ) , men jeg lot meg likevel begeistre av den kvalitetssikringen som Toys for Boys og Activison-Blizzard har bygd opp denne franchisen på. Om du var en av oss som ble hekta på «Diablo» i 1996 eller for den saks skyld «World of Warcraft» i 2005 ( slapp av, «Skylanders» er ikke et abbonements-basert MMO-spill), så vit da at dette er det samme om igjen, bare denne gangen for barna dine.

Jeg går vel neppe Snåsakaillen i næringa om jeg nå spår at «Skylanders» i løpet av det kommende året vil bli en av verdens største underholdningsfranchiser for målgruppen. Og om spådommen slår til for fullt så kan vi vente oss et mylder av nye figurer, tilleggspakker og stadige oppdateringer. Jeg tror faktisk jeg kliner til og vedder ambolt-hatten min på at det til neste år på denne tiden vil finnes en «Skylanders 2» liggende klar til juleinnspurten. Og vet du hva? Det er helt greit det. For «Skylanders» er et overflødighetshorn av uskyldig rollespill-moro for den oppvoksende ( og oppvokste) slekt. Dette bare ruler, som kidsa sier.

OPPTUR: Fargerikt, fartsfylt og fryktelig, fryktelig moro.

NEDTUR: Skal du kjøpe spillet og alle figurene vil det koste deg i underkant av tre høvdinger.