Kunsten å miste ansikt

Fra å være den hardeste «bad ass» i spillverdenen har nå ninjakrigeren Ryu Haybusa blitt redusert til en klynkende skygge av seg selv.

Spill
NINJA GAIDEN 3
Xbox 360 / PS3
Aldersgrense: 18 år

Som jeg ønsket å elske «Ninja Gaiden 3». Jeg har forsøkt – virkelig forsøkt. Men jeg må se sannheten i øynene: Ruy Hayabusa, den mest überkule av alle spillkarakterer noensinne, er blitt forvandlet til en utøver av Quick Time Events, altså prompts i spillet som venter tålmodig på at du skal trykke på «A» når gjeldende bokstav lyser opp skjermen. Det er til å gråte av.

Litt historikk: «Ninja Gaiden» var en rekke arkadespill som fra 1988 og fram til 2004 var ansvarlig for mangt et nervesammenbrudd. En nådeløs vanskelighetsgrad og krav til fullstendig dedikasjon fra spilleren var nøkkelbegrepene for superninja Ryu Hayabusas sverdsvingende eventyr. I 2004 tok spillutvikleren Tomonobu Itagaki over serien og laget «Ninja Gaiden Black» og «Ninja Gaiden II», to spill som videreførte hardcoreprinsippene og som i dag regnes som klassikere (begge spillene er kjent for å være ekstremt vanskelige). Men den eksentriske Itagaki forlot skuta etter «Ninja Gaiden II» for å følge sine egen veier.

Oppdraget med å videreføre serien falt på Yoshuke Hayashi, en mann som tidligere har vist sin inkompetanse med «Ninja Gaiden II Sigma». Nå er løpet kjørt. «Ninja Gaiden III» har ingenting med de to foregående spillene i serien å gjøre. Dette er et spill som spiller seg selv. Glem alt som heter blodige vanskelighetsgrader. Det eneste som er blodig med «Ninja Gaiden III» er... vel, blodet. Geysirer av digitalt blod som rettferdiggjøres av hverken historien eller gameplay. «Ninja Gaiden III» har blitt et action-spill for den nye generasjonen som helst ser at videospill kan nytes ferdig i løpet av noen få timer på samme måte som en film. «Ninja Gaiden III» er ikke et dårlig action-spill per se, men det er et fryktelig dårlig «Ninja Gaiden»-spill.

OPPTUR: Tar seg litt opp etter den begredelige starten.

NEDTUR: Latterlig lett, gjør skam på «Ninja Gaiden»-navnet.