Giganten er tilbake

«Counter-Strike: Global Offensive» er et gjensyn med kjente slagmarker.

Klassikerne: Ingen brett representerer «Counter-Strike» bedre enn «de_dust» og «de_dust 2». Disse er selvsagt med denne gangen også.  

Saken oppdateres.

«Counter-Strike» er et navn de fleste, interessert i spill eller ikke, er kjent med. De aller første versjonene av skytespillet ble produsert av de to studentene Minh Le og Jess Cliffe, som en alternativ måte å bruke spillmotoren i «Half-Life» på. I 2000 kjøpte spillselskapet Valve opp rettighetene til «Counter-Strike», og resten er spillhistorie. Få år senere fikk begge utviklerne jobb hos Valve, produsenten av «Half-Life»-spillet.


Valve har altså laget «Counter-Strike: Global Offensive» («CS:GO») også, og når du starter opp dette spillet, blir du møtt med noen valg. I «CS:GO» har du et par forskjellige måter å finne spill på, blant annet «matchmaking» eller «quick-play». Disse er perfekte hvis du bare vil spille litt uten å tenke så mye på hvordan du vil spille. Intensjonen bak «matchmaking» er også at du skal få spille mot andre på samme nivå. Noen småproblemer i spillmotoren pluss enkelte serverproblemer kan være irriterende.


Hovedpoenget her er at dette spillet er «Counter-Strike». Omgivelsene, stemningen, stilen, det er ingen tvil. Dette er en lojal oppfølger til en av verdens største spillserier. Jeg ble positivt overrasket over oppussingene til standardbrettene, som stort sett begrenser seg til å stappe inn flere detaljer der det er mulig. Brett det i utgangspunktet er vanskelig å gjøre mye med uten at spillerne klager over at det er for mye endret. Ikke lenger ser banen «de_dust2» ut som et tomt lerret, men har blitt en mer troverdig fremstilling av en udefinert Midtøsten-flekk. De strategiske punktene er de samme som før, men flere objekter spriter opp omgivelsene og gir det velkjente et friskt pust. Våpnene føles gode å håndtere, men en liten tilpasningsrunde er nok nødvendig.


«CS:GO» føles ikke som melking av en merkevare, det føles gjennomført, robust og morsomt. Hvis du ikke likte forgjengerne, kan det midlertidig være lurt å holde seg unna: Dette er uten tvil et «Counter-Strike»-spill. Det går ikke like raskt som i «Call of Duty», du har ikke like store våpen som i «Gears of War». Men grunnformelen i «Counter-Strike» er såpass solid og enkel at disse tingene ikke betyr noe. Det er alltid balansert, det finnes ingen nivåer og bare de utallige brukerskapte versjonene av spillet kan gi deg flere hundre spilletimer. «CS:GO» får du til den latterlig lave prisen av 80 kroner.

Anmeldt av JONAS RAVN


Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå