Så var vi her igjen. Enda ett «MMO»-spill (Massively Multiplayer Online game) slippes på markedet. Det er ikke snakk om noen jypling her, tvert i mot er det nettopp MMO-sjangeren utvikleren ArenaNet har god peiling på. Trumfkortet er at «Guild Wars 2» ikke har abonnementsavgift. Kongen på haugen er Blizzards «World of Warcraft», som har dominert markedet i over syv år. Mye peker midlertidig på at giganten for lengst har passert toppen, og nå er «Guild Wars 2» klar for å kjempe om tronen.

Standard for sjangeren er at man får skreddersy sin egen figur, og «Guild Wars 2» er intet unntak. Her har man valget mellom fem forskjellige raser som bor i Tyria, verdenen som nå ligger klar for utforskning. Rasevalget har ikke stort annet å si enn hva slags hovedoppdrag man følger gjennom spillet, og er mer et valg av utseende enn egenskaper, som er klassebestemte. Historien er ikke noe særlig kul, og din egen figur har personligheten til en pappeske. I «Guild Wars 2» finnes ikke den klassiske krigen mellom to allianser, i stedet spiller alle rasene med og mot hverandre på forskjellige områder i spillet.

Apropos områder er omgivelsene i «Guild Wars 2» jevnt over flotte og innbydende. Her utfører man sjangertypiske oppgaver, slik som å knerte fiender, samle objekter og så videre. Det fine med «Guild Wars 2» er at man kan fullføre en valgfri kombinasjon av disse tingene slik at man slipper å kjede seg ihjel i prosessen. «Oppdrag meg her, og oppdrag meg der», tenker du kanskje. Heldigvis er det ikke oppdragene som setter særpreg i dette spillet - det er de mange små tingene som blir de store høydepunktene. Her blir man belønnet for alle nyttige handlinger, enten du gjenoppliver andre spillere, sanker sopp fra en busk, eller klatrer på toppen av et fjell. Klatringen, hoppingen og puslespillene er herlige avbrekk fra de andre, mer tradisjonelle aktivitetene. Hadde ArenaNet sluppet et separat spill hvor alt man gjorde var å hoppe fra platform til platform og løse gåter, hadde jeg kjøpt det.

PvP (Player versus Player) er det ekstremt tydelig hvem som har og hvem som ikke har «skjønt det». Dette resulterer i at undertegnede blir helt overkjørt i møte med erfarne spillere. Balansemessig er det vanskelig å si noe konkret når spillet er såpass ferskt, og jeg ikke har nådd toppnivå. Enten det er de små kampene eller de svære konstante slagmarkene, så er PvP et sentralt element i «Guild Wars 2».

Dessverre må det bli sagt at uansett hvor nytenkende «Guild Wars 2» fremstår, forsvinner magien etter hvert. Dette er et MMO, et solid et sådan, men ikke tro noe annet. Det er når «Guild Wars 2» iblant svinger av den opptråkkete ruten og går nye stier man blir imponert.

Anmeldt av JONAS RAVN