Olsenbandens største kupp

Er du i tvil om hva du skal gi junior til jul? Fortvil ikke. Her er den perfekte gaven.

«Ingen over og ingen ved siden» heter det i en gammel reklame for Freia Melkesjokolade. De samme ordene kan å brukes om de norske spillutviklerne i Art Plant. For gjennom en serie med kvalitetsspill rettet mot barn har Jack Kristoffersen, Chester Laquian og resten av gjengen nådd stadig nye høyder når det gjelder å ta interaktiv underholdning for barn på alvor. Kaptein Sabeltann-spilet fra 2004 var et høydepunkt så langt, men det spørs om ikke Art Plant-gjengen nå virkelig har skutt gullfuglen for alvor. For med det som garantert kommer til å bli julens storselger for de minste, har de norske spillutviklerne greid å fange selve essensen i det som spillprodusenter verden over sliter med - nemlig å lage god underholdning på barnas egne premisser.

Olsenbanden Jr. i vikingenes fotspor er nemlig en blinkskudd når det gjelder både humor, interaktivitet, underholdning, samt stimulering av de små grå. Satt i et sjangerperspektiv heller spillet om Olsenbanden Jr. mer mot det klassiske adventure-konseptet enn Kaptein Sabeltann. Men du finner også typiske strategi-elementer her i tillegg til den fargerike lekenheten som etterhvert har blitt så typisk for Art Plant sine produksjoner. Både utseendemessig og tematisk er det også mye som kan kjennes igjen fra kinofilmene under Arne Lindtner Næss sin regi, men Olsenbanden Jr. i vikingenes fotspor er først og fremst et frittstående spill og er ikke et tilleggsprodukt for den kommende Olsenbanden Jr. på Cirkus. Og akkurat her har internasjonale spillprodusenter mye å lære av Art Plant. For i en multimedial virkelighet der spin-off produkter fra filmer blir stadig viktigere er det faktisk herlig befriende å kunne sette seg ned med et spill som faktisk eksisterer i kraft av seg selv og ikke som en melkeku for en kommende kinofilm.

Olsenbanden Jr. i vikingenes fotspor er et spill du bør ta deg tid til å spille sammen med de yngste. Ikke fordi spillet på noen som helst måte er skummelt, men fordi vanskelighetsgraden er skrudd betrakelig opp i forhold til f.eks. Kaptein Sabeltann. Spillet krever mye prøving og feiling før du klarer deg gjennom en del av brettene, men gleden er desto støre når du og dine endelig klarer å snike Egon og Kjell forbi Biffenbanden. Spillet baserer seg langt mer på presisjonsstyring av musen enn mange andre barnespill og de aller yngste vil derfor trenge litt hjelp av en voksen for å komme seg gjennom noen av oppdragene.

Gjennom et drøyt dusin oppdrag skal Olsenbanden forsøke å finne ut hva som har skjedd med historielæreren på skolen. En bande med skurker har nemlig kidnappet den gamle vikingeksperten i håp om at han skal lede dem til en hemmelig vikinggrav der det ligger en skjult skatt. Benny, Egon og Kjells oppgave blir da selvsagt å forhindre skurkebanden å nå sitt mål, samtidig som de må forsøke å befri læreren. Høres dette spennende ut? Det er det. Olsenbanden Jr. i vikingenes fotspor er et av de beste PC-spill for barn noensinne og samtidig en seier for fantasien og orginaliteten framfor samlebåndsproduserte lisensprodukter. Hipp hurrah og ja, vi elsker på en og samme gang.

Opptur: Ingen over, ingen ved siden

Nedtur: Kanskje litt vel vanskelig for de aller yngste