Som en tyv i natten

SPILL: «Dishonored» er en skattekiste av eventyr og muligheter. Et spill-eventyr som du rett og slett blir glad i.

Maskefall: Noen detaljer i «Dishonored» henter tydeligvis inspirasjon fra Stanley Kubricks filmatisering av Stephen Kings «The Shining».

Begrepet «dishonored» kan best oversettes med det norske «æresløs». Altså en person som gjennom hendelser eller utsagn har «tapt sin ære» og blitt «avkledd» av samfunnets kutymer og moralkodekser. Hovedpersonen i «Dishonored» Corvo, en tidligere livvakt til keiserinnen av Dunwall ( en fiktiv by modellerte etter victoriatidens London), blir urettmessig beskyldt for mordet på keiserinnen og må dra i landflyktighet. Sterke politiske krefter i undergrunnsbevegelse vil ha han tilbake og Corvo blir en Robin Hood - karakter som kjemper de svakes sak i en by som blir stadig mer korrupt.

«Dishonored» er et spill i en sjanger som blir stadig sjeldnere å se i den årlige fesjåen av militære skytespill og plattformhopping vi gjerne kaller «høstslippet». Mest av alt er spillet en videreføring av de konseptene du finner i titler som «Deus Ex» og «Thief», men spillet begrenser seg ikke til å bli kun et «snike-seg-fram -spill». Alle muligheter er åpne, også valget om å gå rett på samme hva du støter på. I så henseende så er dette en åndelige etterfølger til det aller første «Deus Ex» fra 2000. Rent visuelt så er «Dishonored» en videreføring av den florlette karikerte stilen som først dukket opp i «Bioshock» i 2007. Spillet vinner vel neppe noe priser for grensesprengende grafikk, det trenger det heller ikke å gjøre for her er det atmosfæren i byen Dunwall som utgjør spillet og ikke spillmekansmene i seg selv.

Fiktive univers satt til en alternativ victoria-tid blir gjerne omtalt som «steampunk», et begrep som ble popularisert med novellesamlingen «The Difference Engine» av Bruce Sterling og William Gibson i 1990. «Dishonored» på sin side må være det første populærkulturelle verket som kan ikle seg betegnelsen «oilpunk». Byen Dunwall er nemlig bygget på utvinning av hvalolje, noe som går igjen som en rød tråd gjennom historien her. Via en rekke oppdrag skal du som Corvo befri Dunwall fra det jerngrepet som det fascistiske regimet har innført etter drapet på keiserinnen. Uten å røpe for mye så er det opp til deg å få dette gjennomført. Og som hjelpemiddel har du en rekke hendige magiske  «evner» du har fått av en mystisk hjelper. Vi sier ikke mer, men «Dishonored» kommer til å dukke opp en rekke ganger når årets spill 2012 skal kåres. Garantert.