Utgangspunktet da Capcom skulle lage «Resident Evil 6» måtte ha vært noe slikt som dette:

Capcom-sjef: «Hei, gutter. Hvordan skal vi gå frem her?»

Capcom-designer: «Hva om vi tar alt vi kan finne fra alle de gamle spillene, putter det i blenderen og ser hva som kommer ut?»

Capcom-sjef: «En strålende idè! På den måte får jo alle en bit av hva de vil ha. Sett i gang.»

Selve produksjonen av det sjette spillet i rekken foregikk nok ikke riktig slik, men det har vært ganger da jeg har vært farlig nær å mistenke Capcom for akkurat dette. «Resident Evil» er en av tidens mestselgende spillserier, og franchisen har utviklet seg fra å være et rent grøsser-konsept til å bli rendyrka skyte-action. Fansen av førstnevnte har savnet det skumle, men tilhengere av det siste har villet ha stadig mer fart og spenning. «Resident Evil 6» er et gigantisk spill ( 20-30 timer) som blander det nye med det gamle helt uten respekt for hva som tidligere har gjort denne serien så ikonisk hos fansen. Spillet er stappfullt av såkallte QTE ( Quic Time Events), elendige dialoger, håpløse kontroller og en historie som forsøker å være smart ved å blande sammen flere historier til en samlet. Ingenting av dette funker spesielt bra. I stedet har vi blitt avspist med en lapskaus som hverken er fugl eller fisk. Greit nok som et middelmådig survivor / action / horror -spill, men dårligere enn «Resident Evil 5» og flere mil bak mesterverket «Resident Evil 4». Skuffende, Capcom. Skuffende.