Tidlig på 80-tallet var undertegnede med sine foreldre på ferie til Rhodos. På hotellet fantes et lite hjørne med tre arkademaskiner. Den ene var velkjente «Space Invaders», den andre det bisarre spillet «Tempest» som jeg aldri forsto poenget med. Det tredje kabinettet derimot hadde et spill som het «Donkey Kong». Formålet med spillet var å få en liten karakter med navn Jumpman til toppen av et byggverk for å redde en prinsesse. Problemet var bare at en gigantisk ape med navn Donkey Kong sto på toppen og kastet tønner mot Jumpman på sin vei mot toppen. Lite ante vel jeg ( og alle andre) at Jumpman senere skulle skifte navn til Super Mario og bli en av verdens mest kjente merkenavn. Det eneste jeg visste var at jeg e l s k e t spillet. Alle feriepengene mine det året gikk til akkurat den maskinen. Flere år etter fikk jeg vite at Donkey Kong var Shigeru Miyamotos første spillkarakter. Den samme mannen som i dag sitter helt på toppen av Nintendo og som ene og alene har laget noen av spillhistoriens mest ikoniske karakterer.

30 år senere sitter jeg her nesten overumplet av minner og med spillet «Donkey Kong Country Returns 3D» på 3DS' en. Nintendo har gjennom alle disse åren klart å ta vare på at som gjorde det første «Donkey Kong» så magisk og transportert dette gjennom en tidsmaskin og fram til 2013. «Donkey Kong Country Returns 3D» kom ut til Wii for et par år siden, men det er med spillet i hånden i p e r f e k t 3D-grafikk at det skinner sterkest. Dette er fargerik og uskyldig spill-moro av det slaget som nesten ikke lages lenger. «Donkey Kong Country Returns 3D» er så langt fra alskens «Call of Duty»' er og «Halo» ' er som du kan komme. Et spill laget for alle oss som har sansen for den utdøende sjangeren som kalles plattformspill. Spillet er ikke like nyvinnende og orginalt på samme måte som for eksempel «Mario 3D Land» eller «Luigi's Mansion 2» er til 3DS, men det har en nostalgifaktor kombinert med ekte spillglede som er umulig å ikke like. Dette skal du kjøpe til sommerferien.