Du skal ha litt selvtillit når du starter et prosjekt og bruker benevnelsen The Wine Gurus som firmanavn.

Men teamet bak Casa Rojo i Murcia har nettopp det. De er lidenskapelige i det de holder på med, setter høye krav til seg selv og tenker nytt på mange områder.

«Nye» Spania, lange tradisjoner

Du ser det på etikettene som umiddelbart fenger din oppmerksomhet. Du blir enda mer interessert i innholdet når du leser navnene de har gitt vinene sine. Og du nikker anerkjennende når du skjenker vinene og smaker på dem. Da forstår du at dette er ikke bare er en ny, overkreativ måte å forsøke å selge vin på. Dette er «nye» Spania med beina solid plantet i mange hundre års historie og tradisjoner.

De er unge, og de har forskjellig bakgrunn, gjengen som i 2010 kom sammen og startet The Wine Gurus-prosjektet. Fire av dem var utdannet ønologer, to jobbet som designere og en annen var utdannet sommerlier (vinkelner).

Etter hvert har flere andre unge folk kommet med. Eldstemann er 42 år gammel. Tanken er at de alle, hver på sin måte, skal bringe inn ideer og kunnskap som tilsammen utgjør en kraft som gjør at man kommer opp med noe helt nytt.

Seks regioner, seks druer

Det ekte Spania ligger imidlertid i bunnen som en ufravikelig fellesnevner. Ut fra de mest anerkjente spanske vinregionene, og på de beste, originale spanske druesortene, vil de skape viner som er attraktive for et internasjonalt publikum som søker solid kvalitet, tuftet på tradisjoner, men med en moderne vri.

De seks regionene Rioja, Jumilla, Priorat, Rias Baixas, Rueda og Ribera del Duero er regionene de mener er mest spanske. Druene er tempranillo, monastrell, garnacha, albariño, verdejo og tinta fina. En region, en drue. Mer spansk kan det ikke bli.

Den perfekte vinen

Men legg til navn som The Invisible Man, Macho Man, Maquinon, La Marimorena, El Gordo del Circo og Alexander vs the Ham Factory, så skjønner du at noen bak har tenkt nytt.

–Målet er å lage den perfekte vinen fra hver region. Endrueviner er eneste måten å fortelle konsumentene om hver enkelt regions egenart på. Men vi bruker nesten like lang tid på å utvikle etikettene som vi bruker på å lage vinene. Og vi satser på et internasjonalt marked. Derfor har noen av vinene engelske navn, forteller Alejandro Van Lieshout, utdannet sommerlier med spansk mor og nederlandsk far.

«Kvalitet ikke tilfeldig»

«Love what you do. Do what you love» er et av slagordene til The Wine Gurus. Lidenskapen sitter i veggene. På veggen i hovedkvarteret er følgende leveregel malt med stor skrift: «Kvalitet er ikke en tilfeldighet, det er alltid resultatet av en innsats». Du kommer langt med slike holdninger!

Ønologen Laura Muñoz-Rojo (37) er den med røtter i Casa Rojo, vinfirmaet som ble startet av hennes bestefar i 1919. Ektemannen José Luis (40) er også utdannet vinskaper. Han har jobbet hos vingiganten Felix Solis. En tredje ønolog, Alfonzo Medina (42) har bakgrunn fra Pinord og Emilio Moro. Om de tenker nytt og gjør ting på sin måte, så har de erfaring så det holder fra tradisjonsrike vinhus.

Leier seg inn

Casa Rojo har adresse i Murcia, men har nylig kjøpt vinhuset Bodega Arloren i Jumilla. En av grunnene var Arlorens flotte sementtanker. I Jumilla har de også egne vinmarker. I de andre fem regionene leier de seg foreløpig inn hos andre for å lage sin egen vin.

I tillegg til de seks nevnte regionale vinene, produserer Laura & Co en spennende musserende kalt 1919. En økologisk serie er også på trappene. Cavalls, som er lansert i Norge, kommer fra Almansa. Fra Jumilla vil de, når tiden er moden, lansere «La Monastrell Perfecta», den perfekte monastrell. Kun 7000–12000 flasker årlig. Akkurat nå samarbeider de med det lokale universitetet for å finne frem til den ultimate klonen.

Vi har altså ikke smakt siste dråpe vin fra Casa Rojo.

Laura Muñoz Rojo representerer familien bak Casa Rojo i prosjektet. Vinhuset ble etablert av hennes bestefar allerede i 1919.