I fjor var salgsveksten av vin på PET formidabel. Og den øker enda mer i år. Om ikke lenge vil salget av vin på PET-flasker passere en halv million liter i året.

Det er naturligvis praktisk med vin på plastflasker. Lette å bære med seg, uknuselige og dessuten ment å skulle gjenvinnes. Miljøaspektet er helt åpenbart. Nå som godværet har innfunnet seg og vi skal på tur i skog og mark eller på vannet, er det mange som velger å ta med seg vin på plastflasker.

Miljøgevinst

Skjønt vi trenger egentlig ikke godvær heller. Stadig flere synes PET er praktisk. Utvalget og salgsvolumet på Vinmonopolet gjenspeiler den økende interessen for vin på PET-flasker. At det også er en miljøgevinst her med hensyn til reduserte transportkostnader teller også.

Den første vinen på PET på Vinmonopolet kom i 2008. Det året ble det solgt 1271 liter med vin på slik emballasje. Året etter var volumet økt til 6897 liter. Men det skulle gå ytterligere noen år før salget for alvor begynte å ta av. I 2012 var volumet 67 713 liter, i 2013 hadde det tredoblet seg til 183 234 liter og i 2014 ble det satt ny rekord med hele 322 743 liter, får jeg opplyst hos Vinmonopolet.

Vin på PET synes nå å være etablert og akseptert.

Wikipedia om plastflasker

Startet på 40-tallet

Bruk av plastflasker som emballasje startet på slutten av 1940-tallet, men det var først på 60-tallet med introduksjonen av nettopp polyethylene at materialet ble egnet som emballasje til mat- og drikkevarer. PET står for polyethylene terephthalate.

Vann- og mineralvann på PET-flasker har lenge vært allment akseptert, mens bruk av PET til vin (og brennevin) ikke har vært så vanlig. Men noe er altså i ferd med å skje. Per i dag er 29 forskjellige viner tappet på PET-flasker tilgjengelig i Norge. I tillegg finnes det 79 PET-flasker med ulike brennevinsmerker.

Nye typer innpakning

Den uknuselige halvflaska med whisky eller konjakk «på baklomma» har vært mer akseptert enn tilsvarende med vin. Stadig flere uteaktiviteter og kulturarrangementer med salg av mer enn øl i plastglass har bidratt til større oppmerksomhet både fra leverandører og forbrukere på nye typer innpakning også for vin. I tillegg til PET-flasker ser vi også flere typer tetrapak-emballasje med vin, fra «ett glass-posen» til sixpack-pakninger.

Ukomplisert vin

Jeg har testet de fleste PET-vinene tilgjengelig i Norge. Hovedinntrykket er at mye av det som tilbys er rimelig og ukomplisert vin egnet til anledninger hvor kanskje ikke kvalitet og drikkeopplevelse står i fokus. Det er mest hvitvin på PET, men det finnes også rosévin og noen få røde viner.