Jubileumsprodukter

Skål for 2005

Norges 100-årsjubileum som selvstendig nasjon er det verdt å skåle for. Det kan vi gjøre med produkter spesiallaget nettopp for oss nordmenn nå i 2005.

Saken oppdateres.

De trålet Sør-Frankrike på jakt etter en jubileumsvin, «vinbrødrene» Halden og Magdal i firmaet Wine Brothers. Var innom hele 65 franske viner før avgjørelsen var tatt. Men slik må det kanskje bli, når man er på jakt etter noe spesielt, nemlig vinen nordmenn flest skal skåle med for unionsoppløsningen fra Sverige.

Valget falt på 2003-årgangen fra Château Vessière fra appelasjonen Costières-de-Nimes. Det er så nært en Rhône-vin det er mulig å komme, uten at Rhône er nevnt på etiketten. For her på den sørlige delen av Rhône-deltaet er det rullesteinene som dominerer i jordsmonnet og røde druer som Grenache, Syrah og Cinsault som dominerer blant det som er plantet. Eierne av Château Vessière er ekteparet Philippe og Estelle Teulon, som er syvende generasjon ved vinhuset. Når de norske oppkjøperne falt for deres vin, endte de opp med å bestille hele årsproduksjonen. 50400 flasker er allerede tappet og nummerert, 30000 av disse flaskene er alt solgt, og senere i år kommer 50000 flasker til som imidlertid ikke blir nummerert.

-Vi fikk denne ideen om en vin til ære for unionsoppløsningen i februar i fjor, og har siden videreutviklet konseptet. Bildet på etiketten, som viser kong Haakon VII og en dame som skal symbolisere «Moder Norge», har tittelen «Lys over Norge» og var på et postkort vi fikk kjøpe fra Nasjonalbiblioteket. Kunstneren er ukjent, forklarer Odd Heine Halden i Wine Brothers.

Konjakkhuset Courvoisier dro ikke ut på markedet for å finne bestanddelene til sin Le Centenaire de la Norvège-konjakk. Derimot lette de dypt nede i egne kjellere, og kom opp med en blanding hvor intet er yngre enn 50 år, og hvor deler av innholdet faktisk stammer fra 1905!

-De eldste druene som er benyttet ble høstet i 1904 og destillert året etter, mens de yngste elementene i blandingen er fra 1955. Ut over det er det benyttet cognac fra perioden 1922 til 1929, sier Courvoisiers master blender Jean-Marc Olivier. Han karakteriserer sin «selvstendighets-konjakk» som kraftfull, elegant og kompleks, med lang ettersmak. Produksjonen er på 2005 nummererte

eksemplarer, alle til en pris av 2005 kroner, og bare en måned etter lanseringen i begynnelsen av november var 1000 eksemplarer allerede solgt. Svært mange kjøpere jaktet på et nummerert eksemplar som var identisk med sitt eget fødselsår. Mellom 1950 og 1970 er det derfor nå vanskelig å finne «ledige» flasker.

-Det var en pen gest fra Courvoisier overfor det norske markedet å lage en egen konjakk i anledning 100-årsmarkeringen. Lite ante vel den franske bonden som i 1904 plukket sine druer at disse skulle danne basis for en jubileumskonjakk til Norge drøyt 100 år senere, men slik ble det altså, til glede for alle norske konjakkelskere, og dem er det mange av, sier Øyvind Berg hos Allied Domecq Spirits & Wine Norway.



På forsiden nå