Tucher Bräu kan spore sin historie tilbake til året 1672 i Nürnberg da et bryggeri med navnet Städtisches Weizenbrauhaus brygget hveteøl etter renhetsloven for første gang. Rundt året 1856 ble bryggeriet overtatt av familien von Tucher, som ga bryggeriet navnet Freiherrlich von Tucher‘sche Brauerei. Allerede på den tiden var eksport viktig, og to tredjedeler av bryggeriets produksjon ble eksportert.

I dag blir Tucher eksportert til rundt 21 land og har mottatt 11 gullmedaljer fra tyske DLG og er anerkjent før førsteklasses kvalitet.

Jon S. Smith Johnsen, daglig leder i Malting House forklarer:

-For oss i et lite firma i en oppstartfase så er det selvfølgelig en stor ære og anerkjennelse å motta tilliten til et så viktig historisk bryggeri. Men, det beviser også at vår visjon er riktig, og at vår tro på merkevarebygging og vår kjærlighet til øl finner gjenklang hos bryggeriene.

Tucher produserer hveteøl i flere varianter, pils og sesongøl som Bajuvator Doppelbock på 7,5 % og juleølen Christkindlesmarkt Bier på 6,0 %. I tillegg har de flere andre spesialøl, som vil komme til Norge etter hvert.

På Vinmonopolet blir Tucher Helles Hefe Weizen tilgjengelig i faste sortimenetet med en 50 cl boks fra 1. Juli, og Tucher Pilsner samt Hefe Weizen bør være tilgjengelig på flaske til horeca fra medio mai.

Malting House har flere nye leverandører på trappene fra noen av destore ølnasjonene i Europa og søker også samarbeid med andre nordiskeimportører eller produsenter som deler selskapets visjon.

Importfirmaet Malting House AS er etablert av til Henrik Holst og  JonSigurd Smith Johnsen. Sistnevnte er majoritetseier og daglig leder i firmaet. Hankommer fra stillingen som Senior Brand Manager hos Multibev, et selskap iSolera-gruppen. Her var han ansvarlig for øl-porteføljen og bl.a. SABMiller(verdens nest største bryggerikonsern etter AB-InBev). Han har jobbet iimportbransjen siden 2005, og har før det hatt utenlandsopphold både i Geneveog Barcelona.

Henrik Holst forlot Eurowine og Solera-gruppen i 2011, og er eier ogdaglig leder i Holst Wines AS, som er minoritetseier i Malting House AS. Hanhar lang fartstid innen vin- og brennevinsbransjen i Norge, og var tidligerebåde deleier og deltaker i ledergruppen i Eurowine.

-Vår felles visjon for våre importselskap kan summeres slik:Personality, Heritage and Culinary Strength. Det har lenge vært en frustrasjonat noen av verdens fineste øl ikke har vært tilgjengelig i Norge. Den kunstigegrensen på 4,7 % har gjort at de fleste importører jakter volumprodukter,gjerne i pils-segmentet, som passer til norsk dagligvare. Fokuset for MaltingHouse er sterkøl og vi ønsker å utvikle ignorerte segmenter. Det er f.eks.trist at en stor ølnasjon som Tyskland ikke er representert i Norge med enaltbier, en kölsch, en dortmunder, en münchener eller en rauchbier. Det betyrat vi jubler for Vinmonpolets økende interesse for øl, og ser med glede fremtil å kunne tilby nye og spennende øltyper til Vinmonopolet og horeca, sier de to i en pressemelding.

Holst Wines har etablert et svært godt samarbeid med Vecturasom grossist, og det nye selskapet ønsker å videreføre dette samarbeidet.