Nordmenn stordrikker konjakk

Aldri har det vært konsumert mer konjakk i Norge enn vi gjorde i 2006. I snitt ble det konsumert 0,7 liter konjakk pr innbygger. Braastad VSOP Reserve var Norges mest solgte konjakkmerke. Nå lanseres en ny super-Braastad.

Saken oppdateres.

Hele 60 prosent av det som drikkes av konjakk i Norge konsumeres fra Trondheim og nordover. Det store konjakk-konsumet fra Midt-Norge og nordover er en sterkt medvirkende årsak til at det nordiske konjakkmarkedet, sett under ett, er verdens nest største.

Norge alene er verdens 9. største marked, ikke dårlig for et land med drøyt 4,5 millioner innbyggere!

Den nyeste trenden er at det norske markedet etterspør konjakker av svært høy kvalitet. Det er et tydelig skifte mot dyrere varianter. Norge går så det suser akkurat nå, og drikkevanene følger etter.

Mens konjakk av XO-kvalitet eller bedre står for rundt 10 prosent av verdenskonsumet, står konjakk av denne høye kvaliteten for ca 20 prosent av volumet i Norge.

Braastad følger utviklingen og lanserer Braastad XO Superior. XO Superior i denne sammenheng står virkelig for «Extra Old». Den nye konjakken er satt sammen av eksklusive elementer fra ledende områder i Cognac. Gjennomsnittlig lagringstid er på over 20 år. Enkelte av konjakkene som inngår i blenden er svært gamle, og er hentet fra fat lagt til lagring av Sverre Braastad selv.

I 2006 var utviklingen på konjakk (på landsbasis) som følger:

Cognac + 1,3 %

VS - 1,4 %

VSOP + 4,9 %

XO + 3,1%

Annet druebrennevin - 6,5 %

Familien Braastad har i århundrer arbeidet med å perfeksjonere kunsten å lage god konjakk. De høster fremdeles druer og produserer vin til egen konjakkdestillasjon. De edle dråpene blir deretter modnet i gamle eikefat i mørke, fuktige kjellere ved elven Charentes bredder - midt i hjertet av Cognac. Familien Braastad har dermed full kontroll i alle ledd av framstillingen av deres konjakk, og på denne måten kan de garantere kompromissløs kvalitet.

 
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå