adressa

Nettmøte: Superbuss

  • Lesernes spørsmål
  • Bilde
  • Dette er saken
  • Relaterte artikler
  • Avstemming
Superbuss-nettmøte

Her kan du lese alle svarene etter tirsdagens nettmøte om superbuss.
Deltagere er Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel i fylkeskommunen og ‎Geir Waage, kommunalråd og gruppeleder (Ap).



Ni fakta om metrobuss

1. Trondheim får 20. august 2019 en helt ny rutestruktur. I 2019 går dagens anbudsperiode for busstransporten i Trondheim ut.

2. Den nye rutestrukturen, som ble vedtatt av bystyret i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag mai/juni 2016, gir færre linjer, men langt flere avganger.

3. Det nye bussnettet er bygget med flere linjer på tvers og mindre behov for å reise via sentrum.

4. Tre metrobusslinjer skal danne ryggraden i den nye rutestrukturen. Det blir mer omstigning fra andre ruter og bussbytte til/fra superbuss. De tre metrobusslinjene er: M1 Kattem/Heimdal-Ranheim, M2 Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim/Skovgård og M3 Hallset-Lohove.

5. Metrobussene blir 24 meter lange. Totalt skal det kjøpes inn 56 kjøretøy. Operatører er Nettbuss og Tide Buss.

6. Metrobussholdeplassene heter stasjoner og blir mellom 25 og 60 meter.

7. Avstanden mellom stasjonene blir gjennomsnittlig 675 meter.

8. Det skal bygges 12 omstigningspunkter og seks knutepunkter. Omstigningspunktene er steder der ruter møtes, hvor mange går av og på bussen med mulighet for bussbytte. Knutepunktene er definert som nav i kollektivsystemet, er stasjonsområder med kiosker og toaletter nær boliger og arbeidsplasser. De skal vokse i takt med transporten og bidra til mer kollektivbruk.

9. Ikke billettkjøp om bord. Passasjerene må kjøpe billett før de går på bussen for å redusere stopptiden på stasjonene.

Kilde: Miljøpakken/AtB

 
Hva er viktigst for deg?
Du må velge et alternativ