adressa

Debattmøte om trafikken i byen

  • Hovedstrøm
  • Bilde
  • Dette er saken
  • Relaterte artikler
Transportkaos eller grønn idyll?

Adresseavisen og Selskabet for Trondhjem Bys Vel inviterer til debattmøte på Byscenen onsdag 1. mars kl. 19.00.

Byen vokser, men det skal ikke bli flere biler i Midtbyen. Hvordan i all verden skal vi greie dette?

Vi kjører debatt med spørsmålene:

Superbuss - milliardsluk eller miljøsuksess?

Bilfri Midtby - drøm eller mareritt?

Trondheim om 20 år - transportkaos eller grønn idyll?

Blant deltakerne finner vi Tore O. Sandvik, Erlend Solem, Ola Borten Moe, Ingrid Skjøtskift, Geir Waage og Janne Sollie, Anna Lian, Ivar Koteng, Hilde Opoku, Henning Leitvåg, Anita Gilde og Christian A. Klöckner, Marianne Danielsen, Mari Holm Lønseth, Geir Waage, Richard Liodden Sanders og Eli Arnstad

Debattledere er Tone Sofie Aglen og Harry Tiller.

Vi dekker folkemøtet direkte her i dette livestudioet - og du kan allerede nå sende inn spørsmål og kommentarer.

11 ting du trenger å vite om superbuss

Det er skrevet og sagt mye om superbuss i Trondheim. Her er 11 punkter som kan gjøre deg litt klokere.

Nettmøte tirsdag:

Hva vil du vite om superbuss?

- Bussen viktigere enn drosje og elbil

- Når det er begrenset med plass, må bussen prioriteres framfor taxi og elbiler, sier kommunalråd Geir Waage (Ap).

Ber AtB ikke glemme personer med funksjonshemning

Så nær, men likevel ser ikke svaksynte Lise Gunn rutetabellen

Bussbrukere med funksjonshemning er redd superbussens inntog i Trondheim gjør ting vanskeligere.

Signert:

Tid for raskt tog i Trøndelag

Vi står foran et linjeskift for jernbanen i Trøndelag. Når har Bane Nor slått fast at et nytt dobbeltspor skal gå i lang tunnel mellom Ranheim og Hommelvik. Dette kan gi oss den jernbanen som effektivt binder Trøndelag sammen.

Verneombud og sjåfører etter testing av superbuss:

- Vi prøvde å rygge superbussen, men fikk det ikke til

Buss-sjåfører i Trondheim frykter at superbusser blir stående bom fast i trafikken.

Mulig å bygge superbusstasjoner til en fjerdedel av prisen

Ved å gå ned på standarden, er det mulig å bygge superbusstasjoner til en langt lavere pris enn tidligere antatt, viser beregninger.

Adresseavisen mener

Sløyf navnet superbuss

Betegnelsen superbuss bør droppes først som sist.

Slik blir superbussen:

Leddbuss mot superbuss - dette er forskjellene

Hvor lang blir superbussen opp mot dagens leddbusser. Sjekk ut vår infografikk.

Flybussene får ikke stoppe på superbussholdeplassene

Flybusser og regionbusser får stoppnekt på superbussholdeplassene i sentrum av Trondheim fra august 2019. Årsak: Lange stopp for billettering og bagasjehåndtering vil forsinke superbussene.

- Tabbe å kalle det superbuss

Fylkesordføreren om superbuss: * Lover at superbuss ikke gir høyere billettpris * Noen vil få en verre busshverdag * Mener bane ikke ville løst problemene * Flere vil få bedre tilbud

Folkets dom - dette er en super bussløsning:

- Det viktigste er at bussen er i rute

Hyppige avganger og busser som ikke er forsinket. Det er det viktigste, ifølge busspassasjerene.

Elbil og taxi får ikke kjøre i kollektivfeltet

Innføring av superbuss i Trondheim får konsekvenser for elbiler og taxier. Fra august 2019 er det bare busser som får bruke kollektivfeltene i sentrumsområdene.

Orienterte politikerne om Trondheim Spektrum

Slik skal trafikkproblemene til storhallen løses

Byplankontoret i Trondheim vil ikke foreslå omfattende endringer i Klostergata selv om Trondheim Spektrum AS får bygge ny storhall.

Byggekostnad superbuss: 500 mill. kroner dyrere enn først beregnet

Byggekostnadene for superbussprosjektet blir langt dyrere enn tidligere kalkyler viser. Stasjoner og omstignings- og knutepunkt vil koste 500 millioner kroner mer enn det er satt av.

kronikk

Midtbyen fikk i fjor fem nye uteserveringer. I 2015 kom det hele 16 nye. Totalt har Midtbyen nå 78 uteserveringer.

Flere reiser til Trondheim sentrum. Handelen går svakt opp og antall arrangement øker år for år.

Kronikk

Den nye superbussen vil føre til at svært mange reisende som har direktelinje i dag vil bli nødt til å bytte buss

Superbussen er tidenes økonomiske satsing på kollektivtrafikken i Trondheim. Det er grunn til å stille flere kritiske spørsmål til dette prosjektet.