Mondial de l’Automobile Paris er det offisielle navnet på messen som arrangeres annethvert år. Også på denne messen fikk vi med Olav Skarsem, best kjent som ekstremt bilinteressert politimann i Trondheim.

Målet med turen var å se hvilke hydrogenbiler som ble vist frem og hva man kan forvente av hybrid - og elbiler.

Porsche Panamera 4 e-hybrid. 4x4, plug-in hybrid med 462 hestekrefter oppgis å bruke 0,25 liter per mil.

Men hvor var hydrogenbilene? Etter å ha trasket rundt i de gedigne utstillingshallene i flere timer, hadde vi sett bare Toyotas Mirai som kunne tankes opp med hydrogen. Flere av bilprodusentene kunne fortelle at hydrogenbilene er i bruk i Japan og flere andre land. Men Europa må nok vente på utbygging av tankstasjonene før bilprodusentene vil bruke tid og penger på å sende biler hit.

Her kan du se flere av bilnyhetene fra Paris.

Kjøpere i kø

På Opels stand sto folkene som trolig hadde de bredeste glisene. For snart må Opel virkelig vises på toppen av salgstabellene.

- Opel Ampera-e vil koste under 330 000 kroner, og bilen kan kjøre hele 500 kilometer på én lading, sier en stolt Stein Pettersen i Opel Norge.

Vi har ikke regnet på prisen selv, den stammer fra elbilentusiaster som kjenner bilprisene hjemme i Norge, legger han til.

Batteriet på Ampera-e er ganske likt den minste batteripakken hos Tesla, og da forstår man at kjørelengden blir så lang.

Nå har også Bernt G. Jessen, administrerende direktør hos Opel Norge, dukket opp. Også han med et bredt smil om munnen.

- De siste 14 dagene har vi godt over 1000 sikre kjøpere på Ampera-e, og utrolig nok har et tresifret antall signert kjøpekontrakt. Og det på en bil som vi først kan levere etter neste sommer, sier Jessen.

Bilen har 204 hestekrefter, og 0–100 kilometer i timen går på 7,3 sekunder.

- Ampera-e leveres med OnStar, et navigasjons- og kommunikasjonssystem som gjør at de i bilen kan kommunisere med en norsktalende person og få hjelp til nærmest hva det måtte være.

- Greier noen å stjele en Opel Ampera-e, ja, da skal tyven få seg en overraskelse takket være OnStar-systemet, sier Jessen.

Ioniq

I en av nabohallene i Paris står Hyundais Morten Brusletto. Også han i svært godt humør.

Heller ikke Hyundai kan vise sin kommende hydrogenbil. Brusletto peker derfor på de tre Ioniq-modellene som står på podiet.

- Ioniq leveres enten som ren elbil, hybrid eller ladbar hybrid. Elbilen kan kjøre 280 kilometer på én lading, forteller han. Startpris på bilen er satt til

232 000 kroner.

Morten Brusletto hos Hyundai Norge med Ioniq electric. 800 slike er forhåndsbestilt i Norge.

De første Ioniq-bilene transporteres til Norge nå, og du vil se de første bilene på veien i slutten av oktober.

- Vi har 800 forhåndsbestillinger på disse bilene, og vi i Hyundai selger 20 slike hver dag.

Er det rart Brusletto smiler?

Premium

Som flere av de andre bilprodusentene har Hyundai sitt eget premiummerke – Genesis. I en egen del av utstillingen vises New York consept 2.0T GDI hybrid. Bilen er utstyrt med en dieselmotor som yter 245 hestekrefter.

Genesis New York consept, spennende konseptbil fra Hyundais premiummerke.

- Spenstig design, men neppe noen gunstig bil å vaske for hånd, sier Olav Skarsem.

- Hva med denne bilen over fartsputene i Trondheim, for eksempel de i Strindveien, rett overfor krysset med Høgskoleringen?

- Jo, den er lav foran og på midten, men dette er jo en konseptbil. Kommer den på veien, vil den nok ikke se helt slik ut, svarer Skarsem.

Større batteripakke

- Se her, her har vi den nye VW e-Golf. Skarsem peker på en hvit Golf noen meter unna der vi står.

- Karosseriet er som på andre Golf, men batteripakken er større, noe som gjør at den kan kjøre 300 kilometer, og her hadde jeg håpet på en face-lift. Interiøret er nytt og bedre, spesielt har setene fått mer sidestøtte. Trådløs mobiltelefonlader og stemmestyring av det meste elektroniske utstyret i bilen, sier Skarsem. Bilen kan leveres i mars 2017.

En annen bil som stikker seg litt ut, er Renault Zoe.

- Denne har 400 kilometers rekkevidde, noe som er fire ganger lengre enn forgjengeren, forteller Olav Skarsem.

Miljøvennlig sjefsbil

Nå har Skarsem satt øynene på en BMW 740 Le xDrive. Plug-in-hybriden fra Bayern kan kjøres 48 kilometer på strøm, før den vil ha litt bensin. 113 el-hestekrefter og 258 hestekrefter fra bensinmotoren gir et greit fraspark.

- Dette er nok bilen for direktørene som ønsker å fremstå miljøvennlige, men likevel ikke vil gi slipp på komfort og kvalitet.

Bildeling

Volvo og Ford er ikke til stede på bilmessen. Ved vårens messe i Genève hadde Volvo flere nyheter på sin stand. Men nå, i Paris, har de valgt å ikke delta.

Men Mercedes er til stede, selv om deres utstilling ikke er av de største.

Vision Mercedes-Maybach 6: En visjon fra Mercedes med ekstremt design i en knallrød farge og 24-tommers hjul.

Utstillingen preges imidlertid av hybridbiler, hvor flere av bilene ble avduket i Genève tidligere i år.

Én nyhet har vi, opplyser Joerg Weinhold hos Mercedes og viser frem en E350e.

Bilen er en plug-in-hybrid og leveres først som sedan.

Vår interesse for 350-n varer ikke lenge, for nå får vi øye på en mindre Mercedes ikke langt unna.

- Dette er en A-klasse, som skal være med på et bildelingsprogram som vi i Mercedes er med på.

Nå drar Joerg Weinhold opp telefonen sin og starter en app.

- Trenger man å låne bil i en av byene i Europa, finner man en ledig bil med telefonen. Så er det å lese av en kode i frontruten på bilen, taste inn koden på telefonen og vips, der låser bilen seg opp selv og er klart til bruk, sier Weinhold. Man betaler for tiden man bruker, og den som låner bilen kan parkere den der det passer seg.

- Dessverre, Car2go.com har ennå ingen biler i Norge, sier Weinhold.

Hydrogenpumpe

Nå får vi endelig se en avdeling av utstillingen som vi neppe har sett tidligere. Midt inne i en av hallene har produsenter av drivstoffpumper en egen utstilling. Og endelig snakker man om hydrogen.

Hydrogen på den ene siden av pumpen og naturgass på den andre siden. Aliette Quint hos Air Liquide viser frem løsningen som du trolig vil se på bensinstasjoner de kommende årene.

Aliette Quint hos franske Air Liquide viser stolt frem det som trolig vil bli et fremtidig pumpesystem. De minste stasjonene kan få plass i en container, og pris for et slikt system ligger i dag mellom tre og fire millioner kroner.

- Bor man langt unna en pumpestasjon, kan man jo gå sammen med naboene om å produsere hydrogengassen selv, foreslår Aliette Quint.

Skarsem i Paradis

Etter flere timer med bilutstilling i Paris er det bare å innse at bilgale Olav Skarsem må få besøke «sin» stand. I godt tempo legger han av gårde, rett til Ferrari-land.

- Se da, Morten, se her da - en Ferrari LaFerrari Aperta. Det er en hybridbil, den også, kanskje i andre enden av skalaen for de «grønne» hybridbilene, sier Skarsem.

LaFerrari Aperta, dyreste og raskeste hybrid på parismessen? Gordon Ramsey er én av de 200 som har fått kjøpe denne bilen.

Bilen ble avduket ved parisutstillingen, og det skal lages kun 209 av disse bilene.

Vel plassert bak rattet på Aperta-en, innser Skarsem at han neppe blir eier av en slik bil.

200 av bilene er for lengst solgt, og de resterende ni skal fabrikken beholde selv.

En V12-motor gir sammen med elmotoren et heftig fraspark, 0–100 kilometer i timen går på under tre sekunder. Totalt leverer bilen 949 heste-krefter.

Pris? Ryktene vil ha det til at bilen koster 26 millioner norske kroner, før norske avgifter. Men selv med avgiftslette på hybriddelen, kommer denne bilen neppe til Norge.

LaFerrari Aperta er ikke den eneste nyheten hos den italienske produsenten.

- Her er Ferrari GTC4 Lusso T med V8 turbo som gir 610 hestekrefter. Bilen er en fireseter og har uvanlig nok styring også på bakhjulene. Rask bil denne også, 0–100 kilometer i timen gjøres unna på 3,5 sekunder.

- Hva er inntrykket ditt av denne bilmessen?

- Hybrid er i vinden, veldig mange her som har satset på hybrid. Bare se på standen til Mercedes, hvor fire av de fem første bilene vi ser er hybrid, svarer Olav Skarsem.

Og rekkevidden på elbilene har økt merkbart.

- Men jeg ser også at standene er blitt mindre enn de vi så i Frankfurt i fjor og her i Paris for to år siden.